Resursa umană, o echipă fericită, productivă și digitalizarea accesibilă sunt cei mai importanți factori pentru dezvoltarea și succesul unei companii, conform Ciel.
Astfel, peste 47% dintre antreprenorii români consideră că resursa umană este cea mai importantă pentru dezvoltarea unei afaceri.
Peste 28% dintre aceștia sunt de părere că ideea de afaceri contează cel mai mult, iar 25% consideră digitalizarea ca fiind cea mai semnificativă pentru dezvoltarea unei afaceri.
Cei mai mulți antreprenori, aproximativ 70%, sunt de părere că nu este ușor să ai o afacere în România, menționând ca dezavantaje birocrația și instabilitatea politică.
Printre avantajele de a avea o afacere în România, antreprenorii menționează piața încă emergentă în comparație cu alte piețe mature din regiune (peste 43%).
Urmează digitalizarea accesibilă (33%) și deschiderea consumatorilor către produse noi (24%).
În ceea ce privește importanța digitalizării, tehnologiei și a softurilor într-o afacere, 53% dintre respondenți afirmă că toate sunt esențiale de la bun început.
Alți 33% spun că softurile de bază sunt necesare oricărui start-up, iar 14% sunt de părere că aceste tool-uri devin importante atunci când afacerea începe să se dezvolte.
Digitalizarea, punct forte pentru România
Aproape 93% dintre proprietarii de firme mici, care au între 1 și 10 angajați, cred că un punct forte al României este digitalizarea accesibilă, atât ca infrastructură/soluție, cât și ca preț.
Astfel, dacă ar începe mâine un business, 52% dintre antreprenorii români sunt dispuși să aloce pentru tehnologie bugete de peste 1.000 euro.
Alți 36% ar investi între 500 și 1000 euro, iar un procent de 11% sub 500 euro.
De ce cunoștințe ai nevoie pentru a dezvolta o afacere
90% dintre antreprenori consideră că au nevoie de cunoștințe de business și educație financiară pentru a demara o afacere.
Interesant este că restul de 10% cred că vor avea succes în afaceri oricum.
Ce definește o afacere de succes?
Studiul realizat de Ciel arată că 32% dintre antreprenori consideră că o afacere este una de succes când echipa este productivă și fericită.
26% sunt de părere că succesul este dat de interesul fondurilor de investiții de a finanța afacerea, iar 19% susțin că succesul înseamnă că lucrurile merg de la sine.
Alți 17% spun că o afacere de succes este cea care are o marjă de profit de peste 5%.
În ceea ce privește instrumentele prin care succesul în business poate fi măsurat, 45% menționează marja de profit, 26% cifra de afaceri, 17% cota de piață și doar 12% notorietatea brandului.
Majoritatea antreprenorilor români (54%) sunt convinși că în medie o afacere are nevoie de 5-8 ani pentru a ajunge la succes.
Alți 38% dintre respondenți sunt mai optimiști și afirmă că 2-3 ani sunt suficienți, iar 8% cred că este nevoie de peste 10 ani pentru a atinge succesul.
CITEȘTE ȘI
Majoritatea freelancerilor și angajaților visează să devină antreprenori
Unu din doi tineri români își dorește să fie antreprenor sau manager