Majoritatea freelancerilor și angajaților visează să devină antreprenori

68% dintre angajații din România și 87% dintre freelanceri sunt interesați să își deschidă o afacere în următorii doi ani, arată un studiu ING Bank.

Printre domeniile de activitate în care angajații doresc să devină antreprenori sunt: comerțul cu amănuntul (14%), HoReCa (11%), IT (7%) și comerțul online (6%).

Freelancerii își doresc să facă trecerea către antreprenoriat în domeniile HoReCa (9%), media/marketing (9%), comerț cu amănuntul (8%), și IT (6%).

Printre principalele motive care îi încurajează pe angajți să își deschidă o afacere se află dorința de a se întreține pe seama unui hobby sau a unei pasiuni (19%).

Urmează oportunitatea de a învăța mai mult decât în poziția actuală de angajat (18%) și libertatea de a-și desfășura activitatea conform propriilor alegeri (17%).

La polul opus, 53% spun că principalul motiv pentru care nu vor să devină antreprenori este lipsa finanțelor.

Alte argumente care stau la baza deciziei acestora sunt dificultatea de a conduce un business (34%) și securitatea oferită de job (27%).

Și pentru freelanceri, motivele pentru începerea unui business sunt oportunitatea de a câștiga pe baza unui hobby sau a unei pasiuni (25%).

Urmează libertatea de a-și desfășura munca conform propriilor dorințe (20%) și opțiunea de a fi beneficiari direcți ai activității prestate (15%).

Dezavantajele în luarea unei astfel de decizii sunt reprezentate de plata taxelor către stat (18%), asumarea unor riscuri mai mari (14) și fluctuația încasărilor (13%).

Totodată, frica de birocrație/legislație/autorități a fost nominalizată de 24% dintre angajați și de 33% dintre freelanceri.

O necesitate menționată de ambele grupuri, în aceeași proporție de 57%, este reprezentată de un sistem simplificat/o platformă pentru taxe și probleme care țin de contabilitate.

Alte lucruri pe care românii le consideră ca fiind de mare ajutor pentru pornirea în antreprenoriat sunt programele de finanțare (57% – angajați, 47% – freelanceri) și programele de mentorat (41% – angajați, 38% – freelanceri).

Angajații ar vrea să fie și freelanceri

Când vine vorba de a deveni freelanceri, 56% dintre angajați sunt interesați. Pentru ei, freelancing-ul înseamnă un proces de învățare continuă.

Printre dezavantajele menționate se află fluctuația încasărilor (23%) și asumarea unor riscuri mai mari (16%).

Însă odată ajuns freelancer, întoarcerea la rolul de angajat este mai dificilă, doar 37% dintre aceștia menționând că ar fi interesați să devină angajați.

- publicitate -