Industria de media și divertisment din România va atinge 4 miliarde euro

Țara noastră are cea mai mare creștere estimată a industriei de media și divertisment din regiunea Europei Centrale și de Est

Industria de media și divertisment din România ar urma să crească cu 7% în acest an, comparativ cu 2022, până la o valoare de 4 miliarde euro, conform raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2023-2027.

Industria cinematografică, segmentul cel mai afectat de pandemie, a avut în 2022 cea mai mare creștere de pe piața de media și divertisment din România, cu un avans de 91%, la 43 milioane de euro.

Pentru anul acesta creșterea este estimată la 54 milioane de euro, apropiindu-se de nivelul pre pandemic de 59 milioane de euro (valoare înregistrată în 2019).

Piața de servicii de streaming din România a înregistrat anul trecut a doua creștere din piață, de 24%, ajungând la o valoare de 56 milioane euro și va continua să crească și în acest an cu o rată estimată la circa 32%.

Totuși, România rămâne în continuare cea mai mică piață pentru serviciile de streaming din regiunea Europei Centrale și de Est, în ciuda ratelor de creștere impresionante din ultimii ani.

Românii se „mută” pe internet

Previziunile arată că accesul la internet pe plan local va avea a treia cea mai rapidă creștere din lume în următorii cinci ani. În 2022, acesta a crescut cu 11%, iar raportul indică un avans de aproximativ 13% în 2023.

Publicitatea pe internet a urcat cu aproximativ 21%, la 224 de milioane euro, în 2022. Segmentul va continua să crească și în 2023, dar într-un ritm mult mai lent, de circa 5%, conform estimărilor.

Sectorul mobil domină piața, reprezentând 74% din totalul veniturilor din publicitatea pe Internet. Google și Meta sunt liderii publicității pe internet, cu puțin peste jumătate din veniturile totale.

Google este principalul jucător pe piața de căutare, iar Meta preia majoritatea veniturilor pe segmentul rețelelor de socializare. TikTok este rețeaua preferată de 63,2% dintre utilizatorii online cu vârste între 16 și 64 de ani.

Rezultate contradictorii pentru celelalte medii de comunicare

Televiziunea (publicitate plus abonamente TV) a stagnat anul trecut, având venituri de 862 milioane euro, iar pentru anul acesta este estimat un avans de circa 2,7%.

Ziarele și revistele tipărite din România au avut o creștere pentru prima oară din 2018, de aproximativ 16%, respectiv 24%, însă nu se prevede o tendință asemănătoare pentru 2023, ci mai degrabă o scădere.

În același timp, vânzările de carte au stagnat la venituri de 142 de milioane de euro, iar pentru anul acesta este așteptată o creștere timidă de până la 144 de milioane de euro.

Segmentul de radio, muzică și podcast a continuat să crească și în 2022, având un avans de 12% anul trecut, la 34 milioane euro și este estimat să urce la 36 milioane euro în 2023.

Jocurile video, pe plus

Segmentul de jocuri video și e-sports (sporturi electronice) a avut un plus de 6% în 2022, ajungând la venituri de 218 milioane de euro. Pentru acest an, se estimează un avans de doar 3,3%, până la 226 milioane de euro.

MONEY BUZZ ȘTIRI BUSINESSȘTIRI ECONOMICE | ȘTIRI FINANCIARE |

CITEȘTE ȘI: Facebook a șters conținutul media și blocat distribuția de știri în Australia

- Publicitate -

Sistemul de plăți BLIK a primit autorizație de la Banca Națională a României

Procesatorul polonez de plăți BLIK a obținut autorizația de funcționare din partea Băncii Naționale a României. În primă fază,...

EVOLOR inaugurează o nouă fabrică pe platforma industrială Oltchim Râmnicu Vâlcea

EVOLOR inaugurează o nouă unitate de producție pe platforma industrială Oltchim Râmnicu Vâlcea, pe locația fostei fabrici Chempro, achiziționată...