Industria de media și divertisment din România ar urma să crească cu 2,5% în acest an, comparativ cu 2023, la o valoare de 4,43 miliarde euro, potrivit PwC Global Entertainment & Media Outlook 2024-2028.
Totuși, România va avea anul acesta cea mai mică rată de creștere estimată a industriei de media și divertisment dintre țările din regiunea Europei Centrale și de Est incluse în raport.
Spre exemplu, în Polonia și Cehia sectorul ar urma să avanseze cu 4,9% în acest an, iar în Ungaria cu aproximativ 3,9%. Previziunile arată că rata de creștere se va menține la un nivel redus până în 2028, între 2,5% și 1,3%.
Cele mai mari creșteri procentuale sunt estimate pentru publicitatea pe internet (13%) și serviciile de streaming Over-the-top – OTT (Netflix, Disney+, Max etc), de 12%.
Industria cinematografică, plus 6%
Industria cinematografică este estimată să crească cu 6% în acest an, până la o valoare de 60 milioane euro, rată ușor mai scăzută decât cea înregistrată în 2023, de 7%.
România, cea mai mică piață OTT din regiunea Europei Centrale și de Est
Piața de servicii de streaming – OTT din România continuă să aibă o evoluție bună, cu o creștere estimată de 12% în acest an, urmând să ajungă la o valoare de 206 milioane euro
Creșterea va rămâne la nivel similar până în 2028, segmentul urmând să ajungă la venituri totale de 272 milioane euro. În acest moment, 98,1% din piață este atribuită platformelor de streaming video, precum Netflix, Disney+, Prime Video, Max).
Și serviciile de internet vor înregistra cea mai scăzută rată de creștere din regiune
Serviciile de conexiune la internet (fix și mobil) din România vor înregistra cea mai scăzută rată de creștere a veniturilor totale din servicii în Europa Centrală și de Est, de doar 0,6% în perioada 2024-2028.
În 2024, creșterea prognozată este de 1% față de 2023, la 2,4 miliarde euro. Până în 2028, 5G va reprezenta 73,7% din conexiunile de telefonie mobilă de pe piața românească.
BOOM pentru publicitatea online
Publicitatea pe internet va crește cu peste 13% în acest an, la 322 milioane euro, comparativ cu anul anterior. Segmentul va continua să crească cu o rată medie de 9% până în 2028.
Categoria cu cea mai rapidă creștere din acest sector este publicitatea video pe internet, unde se așteaptă o creștere medie de 13% în perioada de prognoză.
Căutările plătite și anunțurile clasificate vor înregistra creșteri de 11,8% și, respectiv, 11,6%, în timp ce alte tipuri de afișaj vor crește în medie cu 9,3%. Google și Meta domină piața de publicitate online din România.
Creștere decentă pentru TV
Televiziunea (publicitate plus abonamente TV) va crește cu 2% în acest an față de 2023, la venituri de 876 milioane euro, piața urmând să depășească 900 milioane euro până în 2028.
Stagnare pentru ziare și reviste
Vânzările de ziare, reviste tipărite și cărți vor stagna în acest an și în următorii cinci ani la 158 milioane euroVânzările de carte din România vor rămâne constante la 107 milioane euro în perioada 2024-2028.
Veniturile din vânzarea ziarelor vor stagna de asemenea la 35 milioane euro în perioada analizată, iar cele din reviste tipărite vor scădea de la 16 milioane euro în 2024 la 15 milioane euro în 2028.
Creșterea anuală medie estimată la 6,9% pentru veniturile din tirajul digital și cea de 6,8% pentru veniturile din publicitatea digitală vor fi în mare parte anulate de pierderile din presa scrisă până în 2028.
Plus pentru radio, muzică și podcast
Segmentul de radio, muzică și podcast va continua să crească și în 2024, având un avans de 2,8% față anul trecut, la 36 milioane euro și este estimat să urce la 39 milioane euro în 2028.
Sectorul media Business to Business este estimat la 169 milioane euro în acest an, în creștere cu 7% comparativ cu 2023. Perspectivele rămân optimiste, cu o creștere medie anuală estimată la 3% până în 2028.
Și publicitatea OOH va crește puternic
Publicitatea outdoor va continua să urce și în 2024, cu 6,6%, la 43 milioane de euro. Pentru perioada până în 2028 este estimată o rată medie de creștere de 3,6%, până la 49 milioane euro.
Plus 6% pentru jocurile video
Veniturile totale din jocuri video și e-sports (sporturi electronice) din România vor atinge 238 milioane euro în 2024, plus 6% față de anul anterior, și se estimează că vor ajunge la 311 milioane euro până în 2028.
Piața jocurilor video din România este orientată în mod covârșitor către jocurile de societate și cele ocazionale. Veniturile din publicitatea în aplicații – jocuri se vor dubla până în 2028.
CITEȘTE ȘI: Piața media locală, scădere de 16,5% în contextul pandemiei Covid-19
MONEY BUZZ | ȘTIRI BUSINESS| ȘTIRI ECONOMICE | ȘTIRI FINANCIARE |