30.000 mp de spații de retail livrați în prima jumătate a anului

CBRE a anunțat datele referitoare la evoluția pieței de retail, în prima jumătate din 2018. Potrivit reprezentanților CBRE, 367.000 m2 sunt în prezent în construcție, cu date de livrare în 2018 și 2019. Acestea sunt cuprinse în 19 proiecte, dintre care 13 noi și 6 extinderi.

În semestrul 1 2018 au fost terminate spații de retail ce totalizează circa 30.000 mp localizați în proiecte din Bistrița, Focșani, Gheorghieni, Râmnicu Sărat și Vaslui.

Cum arată stocul de spații de retail

Stocul modern de spații de retail se situează, în momentul de față, la
3,52 milioane metri pătrați, dintre care 59% este reprezentat de sectorul centrelor comerciale, iar 41% de parcurile de retail. Din actualul stoc de spații de retail, circa 51% au fost dezvoltate în perioada 1999 – 2008.

La nivelul stocului modern de spații de retail, aproximativ 32% se află în București, iar 38% este împărțit în 10 orașe: Constanța, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Oradea, Brașov, Ploiești, Suceava, Craiova, Pitești.

Care sunt cele mai mari centre comerciale aflate în construcție

Dintre cele 19 proiecte de retail care sunt în prezent în construcție, cele mai mari, din punct de vedere al suprafeței dezvoltate, sunt:


  • Openville,
    din Timișoara, cu 47.000 m2;

  • AFI
    Palace Brașov, cu 45.000 m2;

  • Târgoviște
    Mall, cu 33.000 m2;

  • Shopping
    City Târgu Mureș, cu 32.900 m2;

  • Shopping
    City Satu Mare, cu 28.700 m2;

  • DN1
    Balotești, cu 28.000 m2;

  • Baia
    Mare Value Center, cu 22.500 m2;

  • Electroputere
    Parc din Craiova, cu 22.100 m2.

Din proiectele aflate în construcție, 53% este reprezentat de sectorul centrelor comerciale și 47% de parcurile de retail. De asemenea, 18% din stocul de spații de retail aflate în prezent în dezvoltare sunt extinderi în construcții existente.

„Activitatea în sectorul spațiilor de retail continuă să fie dinamică și în 2018, însă nu la fel de efervescentă ca în 2017. Observăm o creștere a activității regionale, în orașe secundare, dar și în orașe terțiare. Acest lucru se datorează creșterii puterii de cumpărare la nivelul întregii țări. O altă tendință importantă este și majorarea ponderii componentei online pe segmentul de retail. Astfel, am remarcat o creștere cu 30% a vânzărilor online în S1 2018, față de S1 2017”, a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE Romania.

Noi branduri pe piața locală

În S1 2018, nouă retaileri au intrat, majoritatea în premieră, pe piața locală:

  • retailerul german Kik;
  • brandul german Hugo Boss;
  • compania canadiană care deține lanțul de cafenele Esquires Coffee;
  • brandul românesc de încălțăminte, S-Karp;
  • singurul magazin monobrand deschis în Europa de Est de marca de ceasuri elvețiene TAG Heuer;
  • retailerul vestimentar internațional Comma;
  • Karacaretailer de produse de uz casnic din Turcia;
  • Miniso, retailer japonez de produse pentru casă și accesorii;
  • retailerul sloven de produse pentru casă, sportive și de călătorie, Vitapur Home.

„Creșterea consumului în România a dinamizat piața spațiilor de retail, după cum era firesc. Mari branduri internaționale, care activează în industrii extrem de diverse și țintesc publicuri diferite, au decis anul acesta să-și facă intrarea pe piața locală. Acesta este un semn că piață românească se maturizează și devine din ce în ce mai ofertantă pentru marii jucători care o ocoleau până acum, considerând-o prea riscantă”, a explicat Carmen Ravon.

Cât de mare este chiria?

În primul semestru din 2018, chiria prime (chiria de referință pentru proiectele de clasă A, amplasate în cele mai bune zone) pentru centrele comerciale s-a situat la 80 euro/ m2 , iar în cazul parcurilor de retail a oscilat între 8 și 15 euro/ m2. Chiria prime în cazul unităților de retail stradale a fost de 55 euro/ m2 . Randamentul prime (randamentul înregistrat de proiectele de clasă A, din zonele cel mai bine cotate) raportat pentru centrele comerciale a fost de 6,5%.

MONEY BUZZ ■ ȘTIRI BUSINESS ■ ȘTIRI ECONOMICE ■ ȘTIRI FINANCIARE

- Publicitate -

Vinerea Mare, ziua cu cele mai multe comenzi înregistrate pe Glovo

Anul trecut, în Vinerea Mare s-a înregistrat cel mai ridicat volum de comenzi prin platforma Glovo din cele trei...

Cum arată centrul de fulfillment operat de Helpship în CTPark Oradea

Helpship operează un centru logistic de 20.000 mp și spații de birouri de 1.200 mp, situate în CTPark Oradea,...