2020 a fost primul an în care mașinile 100% electrice au depășit pragul de 2.000 de unități înmatriculate în România, reprezentând o creștere de 60% față de anul trecut, arată o analiză Autovit.
Potrivit datelor DRPCIV, în 2019, în România, s-au înmatriculat 1.522 de mașini 100% electrice, mai mult decât dublu față de anul 2018.
Piața mașinilor noi
2020 a fost primul an de regres, după șase ani consecutivi de creștere în care ajunsese la peste 160.000 de unități/an, pornind de la un minim de aproximativ 60.000 de mașini în 2013.
Anul trecut a început slab, cu doar 12.489 de mașini noi vândute în luna ianuarie, dar recordul negativ s-a înregistrat în aprilie, în plin carantină națională, când s-au vândut doar 4.321 de unități.
Piața mașinilor noi a scăzut în primele cinci luni cu 31%, iar o lună aprilie mai slabă a fost înregistrată doar în 2012. Diferența față de anii buni este uriașă: în aprilie 2007 și 2008 totalul a trecut de 22.000 de mașini noi.
În luna mai scăderea a fost de 45% față de mai 2019, dar se poate observa și o creștere semnificativă față de luna aprilie.
Următoarele 7 luni din an au înregistrat, fiecare, peste 10.000 de mașini noi tranzacționate, iar maximul a fost atins în luna decembrie, cu aproape 16.000 de unități. Un număr de aproape patru ori mai mare decât cel înregistrat în luna aprilie 2020.
Totalul de aproape 127.000 de mașini noi a însemnat, totuși, o scădere de 22% față de 2019, dar alte piețe din UE au avut scăderi procentuale mai mari.
Piața mașinilor la mâna a doua
Anul a început aproximativ cu nivelul din 2019, astfel că a doua cea mai bună lună din an a fost februarie, cu peste 37.000 de unități.
În aprilie, din cauza restricțiilor s-au înmatriculat sub 21.000 de mașini, iar nivelul lunar a rămas sub 30.000 de înmatriculări pentru alte trei luni.
Ultimele patru luni din an au adus cifre solide, de peste 34.000 de mașini, maximul anual fiind înregistrat în luna octombrie.
Totalul a fost de 381.000 de unități, ceea ce a însemnat o scădere de 14% față de 2019, iar piața auto a încheiat o serie de trei ani în care a depășit de fiecare dată 400.000 de unități (recordul fiind înregistrat în 2017, cu 518.000 unități).
Reînmatriculări ale mașinilor second-hand pe plan intern
A început mai bine ca în 2019, cu aproape 55.000 de unități/lună, dar aprilie a adus un record minim lunar pentru ultimul deceniu, cu mai puțin de 14.000 de mașini înmatriculate.
Românii au continuat, însă, tranzacționarea de mașini, iar în iunie s-a trecut de pragul de 45.000. Două luni au fost cele mai bune din an – iulie și octombrie – cu peste 55.000 de mașini second-hand reînmatriculate.
La final de an, totalul a fost de peste 547.000 de unități, cu doar 13% sub 2019.