Piața de retail a înregistrat livrări limitate în primul semestru din 2021, întrucât contextul pandemiei a declanșat întârzieri în procesul de construcție.
De asemenea, prețurile materialelor de construcții au crescut vertiginos în ultimele șase luni, ceea ce a dus la o încetinire a dezvoltărilor de retail planificate.
În ansamblu, din cei circa 121.000 de metri pătrați de noi scheme de retail aflate în construcție, 62% sunt structuri mici, în principal parcuri de retail, potrivit Colliers.
O inaugurare importantă în prima jumătate a anului a fost Fashion House Pallady, al doilea centru de tip outlet din România după Fashion House Militari.
Un alt proiect deblocat a fost faza a doua a Colosseum Mall de 54.500 de metri pătrați situat la intrarea în București dinspre Chitila.
De asemenea, în Sfântu Gheorghe a fost inaugurat proiectul realizat de Prime Kapital, Sepsi Value Center care are 16.300 de metri pătrați.
Noi retaileri pe piața românească
Pața românească de retail a înregistrat noi intrări de branduri în 2021, printre care conceptul outlet spaniol Numero Uno și brandul rusesc de bijuterii Sokolov.
Rușii au deschis deja bijuterii în București, Iași și Cluj Napoca.
La polul opus, retailerul francez de modă Camaieu și-a închis magazinele din România, la fel și din alte locații din străinătate, pentru a se concentra pe piața internă.
În paralel, retailerul polonez de încălțăminte CCC își mută din nou atenția spre Europa de Est, evaluând oportunitățile de a adăuga un nou concept de magazin în România.
În plus, Colliers se așteaptă să vadă alte nume noi pe piață, precum retailerul irlandez de fast fashion Primark și alte câteva mărci poloneze noi.
Rata de neocupare din retail a crescut
Rata de neocupare a crescut în prima jumătate a lui 2021 în toate tipurile de spații, centrele comerciale non-dominante înregistrând cea mai semnificativă creștere, de circa 5-7%.
Acest lucru se datorează expunerii ridicate la retailul de fashion și la restaurante.