- Unul din doi români care au acces la internet își cumpără în prezent online alimente, cafea și produse de igienă;
- Peste 60% dintre respondenți intenționează să cumpere în continuare online;
- Doi români din trei își plătesc cumpărăturile online, renunțând la cash;
Restricțiile impuse de pandemia de COVID-19 au modificat puternic comportamentul de cumpărare al românilor, care migrează în masă spre magazinele online, potrivit rezultatelor unui studiu iVox.ro realizat la comanda Blugento.
De la declanșarea crizei, aproape jumătate dintre românii care folosesc internetul au început să își achiziționeze online produsele de bază precum alimentele și articolele de îngrijire a casei, renunțând astfel să se mai deplaseze la magazinele fizice, potrivit studiului.
Astfel, efectele pandemiei ar putea determina o schimbare structurală a sectorului de retail din România. Potrivit datelor Institutului Național de Statistică, peste 34% din cheltuielile medii lunare ale unei familii din România reprezintă alimente și băuturi nealcoolice, de departe ponderea cea mai ridicată în coșul de consum și mult peste media din UE.
Clienții din retail migrează spre online
Peste 45% dintre respondenți au declarat că în ultima săptămână au cumpărat cel puțin o dată de la un magazin online.
Ponderea este foarte apropiată de aceea a celor care nu au făcut deloc achiziții online în aceeași perioadă (48,3%).
Conform datelor Eurostat, România este însă pe penultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește cumpărăturile online, ceea ce indică un potențial semnificativ de creștere.
Doar 23% din populație, adică mai puțin de un român din patru, au făcut în 2019 cumpărături pe internet.
Ce cumpără românii pe internet pe timp de pandemie
Lipsa stocurilor din magazinele fizice a fost un factor determinant pentru achiziția online în cazul unor produse precum alimentele (28%), produsele de igienă personală și de îngrijire a casei (15%), cosmeticele (14,6%) sau cafeaua și ceaiurile (14%).
Printre bunurile care înainte erau cumpărate din magazine fizice iar acum sunt achiziționate online se numără, în primul rând, alimentele (48% dintre răspunsuri), articolele vestimentare, încălțămintea și accesoriile (36%), cafeaua și ceaiurile (35%) și cosmeticele (34%).
În ceea ce privește perspectivele de viitor, peste 60% dintre respondenți au declarat că se așteaptă să facă achiziții online în următoarea lună, însă doar pentru bunuri esențiale cum sunt alimentele, cafeaua și produsele de igienă.
Plățile online cu cardul au crescut puternic
Mai bine de jumătate din cei chestionați (aproape 58%) au declarat că se află în izolare voluntară la domiciliu. Iar măsurile de distanțare socială au avut efecte previzibile asupra comportamentului de cumpărare: se cumpără mai ales produse de bază, cu plata prin card direct pe site-ul magazinului.
Înainte de criză, cei care preferau să achite cumpărăturile cu cardul, direct pe site-ul comerciantului, erau practic la fel de numeroși ca și aceia care optau pentru plata în numerar la livrare (49% față de 46%).
Ponderea celor care aleg să plătească online a urcat însă spectaculos, la peste 64%. Simetric, cei care preferă în continuare plata cash s-au împuținat semnificativ: doar un român din patru mai folosește banii fizici la cumpărături.
Ce așteptări au cumpărătorii de la magazinele online
Rezultatele studiului arată că printre cele mai importante beneficii pe care le-ar putea oferi magazinele online clienților în această perioadă se numără igienizarea coletelor înainte de livrare (65%), igienizarea depozitelor unde sunt ambalate produsele (57%) și încurajarea plăților online (50%).