Unde îşi au sediul cele mai mari companii din România?

Cele mai mari zece companii din România sunt jucători din domeniile construcţiilor de maşini, exploatării petroliere şi vânzării cu amănuntul de bunuri şi servicii (retail). Investitorii au ales sediile după amplasamentul fabricilor sau infrastructura pe care o oferă Capitala, pentru business. În Bucureşti, pe lângă sediile unor nume importante de companii din ţara noastră, s-au dezvoltat câteva cartiere de clădiri de birouri care îşi dispută supremaţia.

Dacia şi Ford, embleme pentru Piteşti şi Craiova

Auzim, de multe ori, că uzinele Automobile Dacia şi Ford ţin în mişcare motorul economiei româneşti. Prima are o tradiţie de mai bine de 50 de ani, aparţine grupului francez Renault şi este inima oraşului muncitoresc Mioveni (Argeș). Aici, la câţiva kilometri de Piteşti, a început povestea unuia dintre cele mai de succes branduri româneşti, devenit acum cel mai mare angajator la capitolul producţie din ţara noastră, cu peste 14.000 de angajaţi. 

În privința Ford, subsidiara americană a preluat, în România, sediul uzinei Oltcit de la Craiova. Modelele de succes, produse aici în ultimii ani, sunt exportate în întreaga lume şi menţin capitala Olteniei între oraşele ce găzduiesc firme internaţionale de succes.

OMV, Rompetrol, Lukoil în Bucureşti

Cei trei mari jucători din industria de producţie şi prelucrare a petrolului şi gazelor naturale îşi împart profitul şi zonele de influenţă în funcţie de rafinăriile pe care le exploatează. Dacă producţia şi desfacerea acoperă întreaga ţară, prin puncte extracţie şi rafinare sau benzinării, cartierele generale ale afacerilor sunt în Bucureşti. La data inaugurării, în 2010, Petrom City (situat în nordul Capitalei) era cel mai mare sediu de companie, din România. Sediul Rompetrol KMG este în Piaţa Presei Libere, în City Gate Northern Tower, între Casa Presei şi Romexpo. Cartierul Aviaţiei a fost ales de managementul Lukoil ca sediu pentru birourile companiei.

Marii jucători din retail, vecini în nordul Capitalei

Între primele zece companii româneşti şi-au făcut loc, alături de giganţii din producţia auto şi de combustibil, firme internaţionale de retail precum Kaufland, Carrefour, British American Tobacco (BAT) sau JTI România. BAT funcţionează în Bucharest Business Park din zona Fântâna Mioriţa, iar Carrefour şi Kaufland România, pe Barbu Văcărescu. Prezenţa acestor branduri de succes a crescut numărul de companii care vor să închirieze un spaţiu de birouri în zona Floreasca – Barbu Văcărescu.

Antreprenorii români domină zonele unde s-au dezvoltat

Toate companiile de mai sus au un numitor comun: capitalul străin. În cazul afacerilor româneşti, investitorii şi-au creat un nume în zona în care funcţionează şi ajută la creşterea economiei oraşelor de reşedinţă. 

Dedeman este, în prezent, un brand naţional, cu magazine în toată ţara, însă afacerea fraţilor Pavăl a devenit un punct de referinţă în oraşul Bacău. 

În topul celor mai influente femei din România este Anca Vlad, fondatoarea grupului Fildas – Catena Grup, cu farmacii în toată România, un depozit modern pe Şoseaua Chitilei şi un cartier general în Piteşti, contribuind, alături de Dacia, la creşterea cifrei de afaceri a judeţului Argeş. 

Dan Ostahie a ales Global Business Park din Voluntari, ca sediu pentru birourile Altex care coordonează zecile de magazine din marile centre comerciale româneşti. Zoltan Teszari a rămas legat de judeţul Bihor, însă compania sa de comunicaţii, RCS & RDS, are investiţii în toată România şi un sediu modern în sectorul 5 al Capitalei, lângă Palatul Parlamentului.

Marile companii din România şi-au construit sau au închiriat sediile în funcţie de domeniul de activitate. Cele din producţie sunt legate de amplasamentul uzinelor, dar asta nu înseamnă că sunt rupte de cartierul general al mediului de afaceri din România, care este Bucureştiul. În privința antreprenorilor români, deşi s-au dezvoltat în toată ţara, cei mai mulţi au rămas legaţi de locurile unde au debutat în afaceri.

- Publicitate -

Apple devine primul brand din lume evaluat la un trilion de dolari

Apple marchează un moment istoric, devenind primul brand din lume de un trilion de dolari, potrivit clasamentului celor mai...

Consumatorii cheltuiesc mai mult pentru servicii de streaming video

Cheltuielile medii lunare ale gospodăriilor cu platformele de streaming video la cerere au crescut cu aproape 30% față de...