Transportul public urban din Cugir, modernizat prin fonduri europene

Valoarea totală a proiectului depășește 57 milioane lei, din care 98% din valoarea eligibilă sunt sume nerambursabile REGIO – aproape 10 milioane euro.

Prin proiect se vor achiziționa autobuze cu propulsie hibridă, biciclete electrice, vor fi modernizate câteva stații de autobuz și vor fi construite de cinci ori mai multe, fiind modernizată și infrastructura stradală, pe o lungime totală de peste 14 km, din orașul Cugir și cele 7 localități componente: Bocșitura, Bucuru, Călene, Fețeni, Goasele, Mugești și Vinerea.

Obiectivul general al acestui proiect, finanțat în cadrul Axei Prioritare 3 a Programului Operațional Regional, este reducerea emisiilor de carbon în orașul Cugir, pe baza direcțiilor de acțiune identificate in Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) al municipalității, prin optimizarea transportului în comun, promovarea deplasărilor cu mijloace de transport alternative. Nu în ultimul rând se dorește creșterea mobilității urbane și a siguranței traficului, prin reorganizarea intersecțiilor în punctele critice și în zonele cu risc ridicat.

Prin proiectul „Reducerea emisiilor de carbon în orașul Cugir bazată pe Planul de Mobilitate Urbană Durabilă” se dorește modernizarea infrastructurii traseelor mijloacelor de transport în comun, cu o lungime totală de 14.182 metri.

Concret, va fi reabilitat carosabilul pe următoarele străzi: artera Principală din Vinerea, Strada Victoriei, Strada Stadionului, Strada Ion Budai Deleanu, Strada Mihai Viteazul, Strada „1 Decembrie 1918”, Strada Rozelor, Strada Ion Creanga, pe traseele 1 și 2, Strada Tineretului, Strada Alexandru Sahia, pe traseul 2, Strada Nicolae Bălcescu, Strada Griviței și Strada Râul Mic. De asemenea, va fi introdusă o nouă rută de transport public local, denumită „Linia T3”, care face legătura între Zona Gară și Zona Suseni, în prelungirea liniei 1. Pentru siguranța circulației rutiere se vor realiza lucrări de semnalizare verticală vor fi reproiectate girațiilor și intersecțiilor din punctele critice și în zonele cu risc ridicat.

O altă componentă a proiectului prevede achiziționarea a 6 autobuze cu propulsie hibridă, cu trei uși și motor vertical; dar și modernizarea a 8 de stații de autobuz existente și construirea a 41 de stații noi, instalarea unor sisteme de afișaj date călători pentru transportul în comun, a unui sistem monitorizare video, precum și a unor automate pentru eliberarea biletelor. Astfel se va realiza un sistem nou de management al traficului, cu investiții menite să asigure informarea cetățenilor asupra timpilor de așteptare a mijloacelor de transport și a timpilor de deplasare. Prin acest sistem se va realiza și eliberarea electronică a biletelor de călătorie – e-ticketing – care include automate de eliberare bilete și reîncărcarea cardurilor de călătorie; monitorizarea video a intersecțiilor și a stațiilor de autobuz, etc.

Nu în ultimul rând, în vederea promovării deplasărilor cu mijloace de transport alternative, proiectul propune o serie de măsuri pentru îmbunătățirea calității rețelei de transport ciclist și pietonal, creșterea siguranței deplasărilor si reducerea timpilor parcurși în condiții de confort sporit. Astfel, pe străzile supuse modernizării vor fi realizate piste de biciclete în suprafață de peste 28.026 m.p. Vor fi achiziționate 70 de biciclete, care vor fi puse la dispoziția locuitorilor pentru utilizare cu titlu gratuit, dar și șapte standuri cu 20 porți, pentru găzduirea bicicletelor și software-ul aferent sistemului de bike-sharing.

Desigur, întregul proiect prevede și reabilitarea și extinderea de trotuare, în suprafață totală de peste patru hectare. Față de suprafața actuală de 9.818 mp, suprafața trotuarelor va fi extinsa de peste 4,5 ori. Impactul scontat al acestor măsuri este promovarea deplasărilor cu mijloace de transport alternative, creșterea numărului de kilometri de infrastructură modernizată, încurajarea locuitorilor orașului Cugir să utilizeze bicicletele sau mersul pe jos, ca principale mijloace de deplasare, contribuind la reducerea poluării orașului și la o creștere sustenabilă a mobilității urbane.

În acest moment transportul rutier din Cugir se confruntă cu o stare tehnică nu foarte bună a drumurilor, traficul fiind caracterizat de o supraîncărcare pe anumite sectoare de drum și de faptul că rețeaua de circulație rutieră existentă nu deservește toate zonele cu potențial de utilizare. Transportul public de persoane prin curse regulate în orașul Cugir este deservit doar de două linii de transport în comun, care traversează orașul de la nord la sud, făcând, de asemenea, legătura localității aparținătoare, Vinerea, cu orașul. Infrastructura rețelei de transport este nefavorabilă pietonilor și bicicliștilor, atât sub aspect cantitativ, cât și calitativ, cu favorizarea autovehiculelor pe căile de rulare. Pe unele sectoare de drum presiunea exercitată de prezența autovehiculelor staționate și de elementele de mobilier urban face dificilă deplasarea pietonilor pe trotuar, expunându-i la riscuri prin utilizarea căilor de rulare auto.

- Publicitate -

Apartament dintr-o clădire construită de familia Davila în Cotroceni, restaurat și scos la vânzare

Un mic apartament cu o poveste mare – așa poate fi descris imobilul scos la vânzare pe Strada Dr. Carol...

Shaorma de pui, cel mai comandat produs de către români în 2024 prin Bolt Food

Conform datelor Bolt Rewind 2024, cel mai popular fel de mâncare comandat de români prin platforma Bolt Food a...