Totul despre autogredere

Istoria autogrederelor. Povestea autogrederului începe cu puțin înaintea secolului al XX-lea, odată cu dezvoltarea construcției de drumuri. Începând cu anul 1885, a fost inventat un prototip de utilaj cu două roți, tras de cai. Sistemul de roți înclinate era marea caracteristică a acestei invenții și a deschis calea pentru fabricarea unor modele mai moderne.

Primele modele de gredere motorizate apar în Statele Unite în anul 1920. Aceste gredere moderne și puternice reprezentau o adevărată revoluție pentru vremea respectivă. Operate inițial de comenzi manuale, lamele au fost ulterior îmbunătățite de dispozitive mecanice sau hidraulice. Câteva decenii mai târziu și până în prezent, grederele au continuat să câștige în putere și maleabilitate. Așa se face că au apărut pe piață modele impresionante, precum Komatsu GD825A-2 sau enormul Caterpillar 24H care cântărește peste 62 de tone și are o lamă de 7,3 metri.

Folosit pe scară largă în lucrările publice pentru construcția de autostrăzi și rețele de drumuri, autogrederul este un utilaj puternic, cu un aspect impunător (are până la 12m lungime). Acesta permite nivelarea suprafețelor mari de teren și efectuarea de ajustări precise respectând panta solului datorită articulației și ecranării acestuia.

Diferite tipuri de lucrări. Există mai multe tipuri de gredere de diferite mărimi și puteri, în funcție de suprafețele și materialele avute în vedere. Prin urmare, autogrederul este folosit pentru o mare varietate de lucrări, în special în sectoarele minier, peisagistic și agricultură, excavații și construcții de drumuri. Acesta permite printre altele: să reglați diferitele straturi ale drumului, să săpați gropi, să efectuați o stivuire atunci când se fac săpături sau se construiește un drum, să îndepărtați zăpada de pe drumuri, să pregătiți stratul de suprafață a pământului pentru amplasarea asfaltului deasupra acestuia, să pregătiți solul pentru turnarea fundației clădirilor. Când decideți să cumpărați un autogreder, trebuie să știți foarte clar ceea veți face cu acest utilaj, cu ce tip de materiale va lucra.

Echipamentul complementar cu care poate fi echipat un autogreder îi conferă o mai mare versatilitate. Puteți să adăugați: lamă frontală de buldozer,  extensoare de lame, slope-boarduri, un sistem de împrăștiere, un ripper (o mașină de frezat).

Caracteristici tehnice. Grederele actuale sunt montate pe șase roți iar cele mai răspândite modele sunt în principal autogredere articulate. Ele au predominat în sectorul construcțiilor de drumuri în detrimentul grederelor rigide, care nu mai sunt la fel de frecvente încă din anii 1990.

Grederele a căror axă de articulare este situată în față oferă o vizibilitate mare operatorului pe partea care permite rotirea lamei, pe lama în sine, pe roțile din față precum și pe cilindrul de ridicare a lamei. Lama sa mare, numită și armură, este cel mai mare avantaj al său. Poate fi orientat vertical sau orizontal și până la 90º. Cu roțile pivotante și brațul articulat oferă posibilitatea de a efectua nivelări precise și eficiente. Utilajul este echipat și cu o contragreutate care îi permite să mențină o anumită stabilitate atunci când întâmpină rezistență sau înclinații. Grederele sunt alimentate de motoare puternice, cu acționare directă sau convertor de cuplu.

Evoluție și inovație. Modelele recente de autogradere beneficiază de cele mai recente dezvoltări și inovații tehnologice. Performanță sporită, economii de energie, siguranță și confort la locul de muncă, fiecare serie care iese își aduce propriile avantaje. Multe modele au sisteme de control electronic, cum ar fi Caterpillar AccuGrade, care controlează automat poziția lamei. De menționat și prezența camerelor pentru îmbunătățirea vizibilității și eficienței operatorului, a silentblocurilor din cabină, a motorului și a transmisiei pentru reducerea vibrațiilor și a zgomotului, sau software integrat care permite transmiterea informațiilor (geolocalizare, starea mașinii) către un computer desktop.

- publicitate -