Stocul de spații moderne de retail va ajunge la aproximativ 4,2 milioane mp în 2022, incluzând cei 140.000 mp care vor fi livrați până la sfârșitul anului, potrivit raportului Romania Retail Destinations 2022, lansat de CBRE.
Cu 165.800 mp în construcție, peste 60% din stocul total de retail este dispus în cele mai mari orașe regionale, iar o parte semnificativă din acesta este dedicat parcurilor de retail.
Suplimentar, 180.000 mp sunt planificați să fie adăugați la stocul modern de retail existent în toată țara datorită creșterii cererii.
În funcție de suprafața aflată în dezvoltare, București este cel mai important oraș, cu 66.222 mp în construcție, ceea ce reprezintă 40% din suprafața totală în construcție. Urmează Craiova, cu 60.000 mp în construcție, Timișoara (21.400 mp) și Iași (13.300 mp).
În ceea ce privește spațiul de retail planificat, Iași conduce clasamentul, cu 57.000 mp, urmat de Cluj-Napoca (55.000 mp), București (34.000 mp), Craiova (23.000 mp) și Brașov (11.600 mp).
Din punct de vedere al stocului total de spații de retail existente, București se situează pe primul loc, cu peste 1,2 milioane mp, adică aproximativ 47% din totalul spațiilor de retail din România. Urmează Timișoara (199.200 mp), Constanța (183.600 mp), Cluj-Napoca (157.600 mp) și Iași (156.100 mp).
Totodată, în ceea ce privește orașele cu cea mai mare suprafață a centrelor comerciale, București ocupă cea mai mare suprafață (773.300 mp), de 4,5 ori mai mare decât ceea ce există în următorul oraș, Brașov (171.000 mp).
Pe locul trei se află Timișoara (170.000 mp), urmată de Cluj-Napoca (peste 123.000 mp) și Constanța (118.000 mp).
Considerând raportul dintre centrele comerciale și parcurile de retail, Brașov se află pe primul loc, cu 97% din suprafața de retail dedicată centrelor comerciale. Este urmat de Timișoara (85%), Cluj-Napoca (78%), Ploiești (70%), Iași (67%), București (64%), și Constanța (64%).
Craiova are în schimb cea mai mare pondere a suprafeței totale dedicate parcurilor de retail, urmată de Oradea (46%), Suceava (46%), București (36%), Constanța (36%) și Iași (33%).
Aproximativ 70% din stocul de retail actual este construit înainte de 2013 și doar 500.000 mp au fost recondiționați în ultimii doi ani.
România, atractivă pentru marii retaileri internaționali
România se situează pe locul 5 în ceea ce privește densitatea spațiilor de retailul modern în regiune, cu 205 mp la 1.000 de locuitori, după Slovacia (413 mp), Cehia (386 mp), Polonia (276 mp) și Ungaria (231 mp).
Conform CRBE, în următorii doi ani densitatea medie de retail a țării este de așteptat să crească cu un minim de 25%.
14 branduri internaționale, cum ar fi Primark, JD Sports, Foot Locker, Tedi, Bath & Body Works, Cyberjump sau Poke House au intrat pe piața românească în acest an.