Stocul de retail modern din România, format din centre comerciale, parcuri de retail și galerii comerciale cu o suprafață închiriabilă de minimum 5.000 de metri pătrați, a ajuns la nivelul de 3,96 milioane de metri pătrați și urmează să depășească pragul de 4 milioane metri pătrați până la finalul anului.
Datele sunt incluse în rapoartele Bucharest Retail Market și Retail Regional Cities, realizate de Cushman & Wakefield Echinox.
București, cea mai importantă piață de retail din țară
Cu un stoc de 1,25 milioane metri pătrați, format din 32 de proiecte cu o suprafață închiriabilă medie de 39.000 de metri pătrați, Bucureşti este cea mai mare piață de retail.
Aceasta deservește o populație de aproape 2,6 milioane de locuitori ai regiunii București – Ilfov, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică cu privire la populația după domiciliu.
Cel mai recent proiect intrat în stocul regiunii București – Ilfov este DN1 Value Center, finalizat la finalul anului trecut de către Prime Kapital și MAS Real Estate pe raza localității Balotești.
Având o suprafață închiriabilă de 27.000 mp, DN1 Value Center a consfiinţit crearea unui nou parc de retail cu o suprafață de aproape 47.000 mp care mai cuprinde și două unități deținute și operate de grupurile germane Hornbach și Lidl.
Stocul de retail din București este comparabil ca dimensiuni cu cel din regiunea Centru – Vest a ţării (1,33 mil. mp) și de două ori mai mare decât cel din regiunea Est – Moldova (595.000 mp).
La nivel de orașe, cele mai dezvoltate piețe din punct de vedere al stocului de spaţii comerciale moderne sunt Timișoara (254,000 mp), Constanţa (211,000 mp) și Oradea (199,000 mp).
Covid-19 a decalat deschiderea de noi proiecte
În contextul pandemiei de coronavirus dezvoltatorii au decalat și programul deschiderilor de noi centre comerciale, cele mai importante inaugurări din prima parte a anului fiind reprezentate de centrul comercial Shopping City Târgu Mureș realizat de NEPI Rockcastle, respectiv parcul de retail NEST Miercurea Ciuc dezvoltat de RC Invest.
În cea de-a doua jumătate a anului, cele mai importante inaugurări sunt așteptate la Brașov, unde AFI Europe va deschide al treilea centru comercial al companiei de pe piața locală, dar și la Târgoviște, unde Prime Kapital va deschide primul mall din oraș.
În ceea ce privește Bucureşti, primele spaţii comerciale noi sunt așteptate în 2021, când urmează a fi inaugurată extensia centrului comercial Colosseum din nord-vestul orașului, în timp ce grupul belgian Liebrecht & wooD va deschide prima etapa a Fashion House Cernica Village, cel de-al doilea outlet center din București și din ţară.
Proiecte de retail livrate în intervalul S2 2019 – S1 2020
Proiect | Suprafaţa închiriabilă (mp) | Dezvoltator | Inaugurare |
Shopping City Târgu Mureş | 40,000 | NEPI Rockcastle | T2 2020 – T3 2020 |
NEST Miercurea Ciuc | 12,000 | RC Invest | T2 2020 |
DN1 Value Center Baloteşti | 27,000 | Prime Kapital | T4 2019 |
Promenada Mall Sibiu | 42,000 | NEPI Rockcastle | T4 2019 |
Proiecte de retail cu livrarea programată în intervalul S2 2020 – 2021
Proiect | Suprafaţa închiriabilă (mp) | Dezvoltator | Inaugurare |
AFI Palace Braşov | 45,000 | AFI Europe | T2 / T3 2020 |
Damboviţa Mall | 33,000 | Prime Kapital | T3 2020 |
Sepsi Value Center | 16,600 | Prime Kapital | T4 2020 |
Bârlad Value Center | 17,700 | Prime Kapital | 2021 |
Colosseum Mall Extension | 16,500 | Nova Imobiliare | 2021 |
Fashion House Village Cernica I | 8,500 | Liebrecht & wooD | 2021 |