Pandemia cauzată de coronavirus pune în prezent o mare presiune asupra companiilor. Acest lucru reiese și din sondajul realizat de AHK România în luna octombrie 2020.
Situația actuală a companiilor germane din România este apreciată de majoritatea respondenților ca fiind „satisfăcătoare”.
Din sondaj reiese că doar 35% din firmele germane apreciază situația propriei companii ca fiind bună, mult mai puține față de toamna anului trecut (2019: 60%).
Peste 55% dintre respondenți o consideră satisfăcătoare, iar restul de 9,6% apreciază situația actuală în care se află compania ca fiind dificilă (2019: 8,3%).
În ce privește evoluția activității, companiile sunt mai puțin încrezătoare în această toamnă, ceea ce este de înțeles pe fondul nesiguranței provocate de pandemie.
Doar un sfert (26%) dintre companiile chestionate sunt de părere că activitatea lor va evolua mai bine în următoarele 12 luni (2019: 35%), în timp ce 25% sunt de părere că evoluția activități lor în România va fi mai slabă (2019: 13,3%).
Referitor la situația conjuncturii în următoarele 12 luni, peste 40% dintre cei chestionați se așteaptă la o evoluție negativă (2019: 30,5%), aproape un sfert sunt optimiști și cred într-o revenire conjuncturală pe termen mediu. 31% nu se așteaptă la vreo schimbare (2019: 57,6%).
La întrebarea, când estimează că își va reveni economia românească, peste 58% dintre respondenți se așteaptă la o revenire abia în 2022 sau chiar mai târziu.
Numărul angajaților rămâne constant
Numărul angajaților se menține la același nivel, potrivit a 60,6% dintre respondenți. Semnificativ mai puține companii decât în anul precedent spun că vor să continue angajările (2020: 17%, 2019: 33%).
În ceea ce privește intențiile de investiții în următoarele 12 luni, 40,4% dintre companii spun că acestea nu se vor schimba (toamna anului 2019: 40%), doar 11,7% văd cheltuieli de investiții mai mari (2019: 22%).
Ce măsuri au luat companiile în această criză
Pe fondul pandemiei provocată de Coronavirus, restricțiile de călătorie și lipsa investițiilor influențează cel mai mult activitatea companiilor. Cele mai utilizate măsuri pe care le iau companiile pentru a face față situației actuale sunt digitalizarea, reducerea costurilor și amânarea sau anularea investițiilor.
Pentru companiile germane din România, Germania și Uniunea Europeană sunt regiunile de interes pentru căutarea de furnizori, dar și pentru stabilirea unor noi amplasamente investiționale.