Serviciile de poștă și curierat, marii câștigători ai crizei pandemice

Cifra de afaceri a pieței serviciilor de poștă și curierat a avansat cu 19% față de 2019 și a depășit cu 136% nivelul din 2011, până la 6,4 miliarde lei în 2020, potrivit KeysFin.

Piața serviciilor de poștă și curierat face parte din puținele domenii în care numărul de companii a crescut considerabil în pandemie, cu aproape 39% față de 2019.

Astfel, a fost atins nivelul record de 3,4 mii de companii în 2020.

98,5% dintre companiile de poștă și curierat au acționariat românesc

Dintre cele 2.514 companii locale care au înregistrat capitaluri proprii pozitive în 2020, 2.476 (98,5%) au avut acționariat majoritar românesc.

După numărul de companii cu acționariat direct majoritar străin, pe primele locuri s-au aflat investitorii din Olanda, Bulgaria și Cipru (cu câte 4 companii fiecare).

După valoarea capitalurilor proprii, în 2020, investitorii din România au controlat peste 71,5% din acestea, cei din Luxemburg 15,5%, iar cei din Olanda 8,4%.

Rezultat net record în 2020

Dacă în 2019 rezultatul net al furnizorilor de servicii de poștă și curierat a crescut marginal față de 2018, în 2020 avansul anual a fost unul dintre cele mai ample din economie (124%).

Față de 2011, rezultatul net a trecut de la o pierdere de 121 milioane lei, la un profit de 525 milioane lei.

Cine sunt marii câștigători?

Poșta Română este în continuare principalul jucător din piața serviciilor de poștă și curierat din țara noastră.

Compania, deținută de statul român a raportat în 2020 o cifră de afaceri de aproape 1,3 miliarde lei (20,2% din total).

De menționat că, în 2019, cifra de afaceri a acestei instituții a fost de 1,28 miliarde lei, astfel încât compania a menținut trendul crescător din anul anterior.

FAN Courier a atins pentru prima dată în istorie o cifră de afaceri de peste un miliard de lei, având un avans de 28% față de 2019 și a ajuns la 16% din totalul pieței.

La fel ca în anul anterior, Cargus (494 milioane de lei, 7,8% din total)  își menține poziția a treia în top jucători.

Cea mai mare creștere (nominală și procentuală) din top 10 a fost înregistrată de Delivery Solutions (avans anual de 234,6 milioane lei, respectiv 142%) care a intrat în top 5.

Cumulat, cele mai mari 10 companii au generat 75% din cifra de afaceri totală.

Bringo, Glovo și Foodpanda creșteri anuale de 7, 5 respectiv 4 ori în 2020

Potrivit ultimelor date, afacerile Bringo au crescut cu 595%, la 47,4 milioane lei, respectiv de 418%, la 167,7 milioane lei pentru Glovo.

La sfârșitul lui 2021, Consiliul Concurenței a autorizat tranzacția prin care Glovo va prelua Foodpanda și, indirect, afacerea Pandamart.

Cifra de afaceri raportată de Foodpanda pentru 2020 a fost de 102 milioane lei.

CITEȘTE ȘI:

Cargus, creştere a volumului de livrări de peste 20% în 2020

Afacerile FAN Courier au depășit în 2020 pragul de 1 miliard lei

Glovo a livrat 16,3 milioane de produse în 2 ani de activitate în România

40% din comenzile Foodpanda au fost plasate în timpul meciurilor de fotbal

- publicitate -