După un 2023 în care industria cinematografică românească părea să-și fi revenit complet după pandemie, anul 2024 a adus un regres notabil. Încasările totale ale cinematografelor au scăzut cu 5%, până la 292,9 milioane de lei (circa 59 milioane de euro), în contextul în care prețul mediu al biletului a crescut cu 10%, de la 23,7 lei la 26,1 lei, arată o analiză Cushman & Wakefield Echinox.
Numărul total al spectatorilor a scăzut cu 14%, până la 11,2 milioane, ceea ce indică o scădere a apetitului românilor pentru acest tip de divertisment. Raportat la populația țării, media a fost de doar 0,59 vizite pe cap de locuitor, în scădere de la 0,68 în 2023.
Analiza arată că Brașovul a avut cea mai ridicată frecvență a vizitelor raportată la populația județului, cu 2,05 vizite per locuitor în 2024, urmat de București (1,54), Brăila (1,18) și Iași (1,06). În toate celelalte județe, indicatorul a fost sub 1, reflectând disparități semnificative în accesul și obiceiurile de consum cultural.
Totodată, gradul de utilizare a infrastructurii cinematografice – exprimat ca număr de spectatori per loc/zi – a fost cel mai ridicat în Iași (1,25 spectatori/loc/zi), Vrancea (0,88), Ialomița (0,84), Covasna (0,83), Brașov (0,58) și Alba (0,56).
În mod surprinzător, numărul cinematografelor a crescut, de la 103 în 2023 la 108 în 2024, iar operatorii continuă să mizeze pe extindere, în special în orașele medii și mici. Cinematografele cu mai multe ecrane generează în continuare peste 96% din veniturile totale și 93% din numărul de spectatori.