Românii sunt printre cei mai preocupați europeni de creșterea prețurilor

Doar britanicii sunt mai îngrijorați decât românii de inflația în creștere accelerată

Inflația este principala îngrijorare pentru două treimi dintre consumatorii din România, aceasta fiind urmată de invazia din Ucraina și costul serviciilor medicale, potrivit unui studiu McKinsey&Company realizat în luna noiembrie.

Inflația a fost listată ca fiind una dintre primele trei surse de îngrijorare de peste 80% dintre respondenții din România și ca fiind preocuparea numărul unu de către două treimi dintre consumatori.

Ca urmare, consumatorii își direcționează cheltuielile către bunuri esențiale și către retaileri precum discounterii, hipermarketurile și supermarketurile.

Comparativ cu alte țări din Europa, doar britanicii sunt mai îngrijorați decât românii de creșterea prețurilor, inflația fiind cel mai important motiv de îngrijorare pentru 69% dintre britanici. Mai puțin îngrijorați de creșterea prețurilor sunt italienii (52%), spaniolii (53%), francezii și germanii (57%).

Surprinzător, cei mai îngrijorați români de efectele inflației sunt persoanele cu venituri mari și persoanele născute între 1946 și 1964, aceștia devenind mult mai conștienți de impactul total asupra bugetului personal și al familiei.

Milenialii sunt îngrijorați de siguranța locului de muncă, iar Generația Z de schimbările climatice

Siguranța locului de muncă este un factor semnificativ de stres pentru Mileniali (persoane născute între 1981 și 1996), iar schimbările climatice reprezintă o problemă importantă de îngrijorare pentru Generația Z și pentru persoanele cu venituri ridicate.

Cele mai îngrijorate persoane de atacurile din Ucraina sunt cele cu venituri mari și românii din generația Baby Boom (persoanele născute între 1946 și 1964), iar accesul la servicii medicale este un motiv de îngrijorare pentru persoanele cu venituri mici și generația Baby Boom.

30% dintre consumatori au schimbat recent magazinul de la care își făceau în mod frecvent cumpărăturile

Astfel, în ultimele 4-6 săptămâni, 80% dintre consumatorii români și-au schimbat comportamentul atunci când au cumpărat alimente și produse esențiale, de exemplu au ales produse de uz casnic mai ieftine sau marca proprie a retailerului.

Românii au ales branduri mai ieftine sau de tip marcă proprie mai ales în ceea ce privește produsele de uz casnic (77%), gustările și dulciurile (71%), alimentele congelate (70%), lactatele și ouăle (67%).

În același timp, în ultimele 4-6 săptămâni, 30% dintre consumatori au schimbat magazinul de la care își fac cumpărăturile, nedistingându-se clar un format de retail câștigător. Cei care au făcut acest lucru au fost motivați de prețurile mai mici (35%).

Consumatorii cumpără mai puțin din magazinele de proximitate și din cele specializate (cu prețuri mai mari), preferând supermarketurile, hipermarketurile și magazinele de tip discounter ca urmare a tendinței de a renunța la confort în favoarea prețului.

Magazinele de tip discount au cei mai fideli consumatori (doar 28% dintre clienți au făcut mai puține cumpărături), dar nu sunt încă destul de răspândite geografic – 28% dintre consumatori nu au cumpărat niciodată de la un discounter.

Cele mai afectate de noile comportamente de cumpărare par a fi magazinele alimentare specializate, 41% dintre clienți cumpărând mai puțin din cadrul acestora în ultimele 4-6 săptămâni.

CITEȘTE ȘI: Ce prețuri vor fi la vară pe litoralurile din România, Bulgaria și Grecia

- Publicitate -

Auchan aduce conceptul de magazin ATAC Hiper Discount și în București

Rețeaua ATAC Hiper Discount a Auchan va ajunge și în București prin inaugurarea unui magazin pe Șoseaua Chitilei, în...

Românii au comandat anul trecut 365 de burgeri pe oră prin platforma Tazz

În 2024, preparatul preferat al românilor a fost burgerul, care a fost comandat, în medie, de 365 ori pe...