Birourile vor deveni din ce în ce mai mult locuri unde angajații se vor întâlni pentru a colabora, a se conecta și a interacționa cu colegii, arată o analiză Colliers.
Astfel, dacă până la 70% din spațiul de birouri pre-COVID a fost alocat mediilor individuale de lucru, în strategiile post-COVID acesta este reconfigurat cu 20-40% pentru spațiile individuale și între 60-80% pentru spațiile de colaborare.
Totuși, companiile din sectorul public și sectorul transporturilor și logisticii își organizează cerințele viitoare la locul de muncă pe baza unei prezențe mai mari la birou (peste 68% lucrează de la birou).
În sectoarele retail, servicii profesionale, energie și utilități și auto companiile se organizează pe baza celei mai mici prezente la birou (aproximativ 50% lucrează de la birou).
Diferențe și între țări cu privire la modul de lucru hibrid
Republica Cehă și Țările de Jos au cea mai mare intenție de a lucra de acasă după COVID (49% și respectiv 46%).
Datele colectate de Colliers în 2020 arată o mare dorință de a fi implementat un sistem de lucru hibrid și în România (43% muncă la distanță și 57% lucrând de la birou).
Marea Britanie și Germania se remarcă datorită intenției relativ ridicate de a lucra din locațiile clienților/partenerilor (respectiv 23 și 20%).
Cum a evoluat piața office din București în acest an
Piața office bucureșteană a înregistrat o cerere totală de peste 54.000 mp în activitatea de închiriere, în scădere față de primul trimestru al anului trecut (61.000 de metri pătrați).
De asemenea, cererea nouă de spații a fost de 21.700 de metri pătrați, în mare parte datorită unei relocări considerabile (Superbet – circa 8,200 de metri pătrați).
Este un nivel sub suprafața de 29.000 mp de anul trecut, precum și sub tendința pre-pandemică, în care media trimestrială era de aproximativ 35.000 de metri pătrați.