Majoritatea românilor din mediul urban (88%) își vor petrece sărbătorile de iarnă acasă, fie ca e vorba de familia restrânsă, familia extinsă sau la prieteni.
Mai mult, oamenii sunt în continuare precauți din cauza pandemiei, astfel 66% își vor petrece sărbătorile doar cu familia restrânsă.
Doar 5% dintre persoane au declarat că își vor petrece sărbătorile într-un alt loc diferit de reședință (4% la munte în țară și 1% în străinătate), arată un studiu iSense Solutions.
În topul categoriilor de produse pe care românii le vor cumpăra pentru sărbătorile de iarnă se află mâncarea/ alimentele de bază (97%) și cadourile (87%).
Urmează cosmeticele/ produsele de igienă personală (81%), articolele pentru gospodărie cum ar fi soluții de curățare, detergenți etc. (80%) și băuturile alcoolice/ răcoritoare (77%).
Bani, bani, bani
Bugetul mediu alocat pentru aceste cumpărături este de 478 lei pentru mâncare/alimente de bază, 464 lei pentru cadouri și 170 lei pentru cosmetice.
Urmează o medie de 151 lei pentru articole pentru gospodărie și 167 lei pentru băuturi.
Jumătate dintre românii din mediul urban vor achiziționa anul acesta și decorațiuni (51%) și vor scoate din buzunar în medie suma de 136 lei.
Se adaugă diverse cheltuieli pentru distracție/relaxare (49%), care vor costa în medie 413 lei.
În medie, românii din mediul urban alocă pentru toate cheltuielile din perioada sărbătorilor suma de 2,321 lei.
Unde fac românii cumpărăturile pentru masa de sărbători?
Întrebați de unde vor face cumpărăturile pentru masa de sărbători, în topul preferințelor românilor din mediul urban se află Lidl (60%), Kaufland (55%) și Carrefour (29%).
18% declară că merg la piață, în timp ce 16% preferă magazinele mici de cartier.
Categoria de vârstă 46-65 ani cumpără seminificativ mai mult de la producătorii locali sau piață (22%, respectiv 23%).
Cadourile sunt pe primul loc
Și pentru că una dintre tradițiile de sărbători este primirea și oferirea cadourilor, majoritatea românilor din mediul urban (83%) vor cumpăra cadouri pentru membrii familiei.
O treime (34%) declară că vor achiziționa cadouri și pentru prieteni. Dorința de a oferi cadouri prietenilor este mai mare în rândul tinerilor cu vârsta între 18-24 ani (60%) și în rândul categoriei de vârstă 46-65 ani (62%).
În plus, au fost menționate și cadourile luate colegilor de muncă (Secret Santa).
Aproape jumătate dintre românii din mediul urban (47%) au început să achiziționeze cadouri cu 4 săptămâni înainte de sărbători, iar procentul este mai mare în rândul femeilor.
Cele mai populare cadouri ce vor fi oferite în acest an sunt produsele cosmetice și îmbrăcămintea/încălțămintea (fiecare cu un procent de 47%).
Urmează produsele pentru casă – decorațiuni, seturi cadou (36%), cărți (33%), bani (19%), bijuterii (18%) și băuturi alcoolice (18%).
Ce donații fac românii de Crăciun?
51% dintre românii din mediul urban afirmă că fac gesturi caritabile, donând pachete din gospodăria proprie (26%), sau alocând un budget pentru astfel de acțiuni.
70 de lei este suma medie pe care aceștia o alocă pentru astfel de gesturi caritabile.
Tradiții preferate de sărbători
Atunci când vine vorba despre tradițiile specifice sărbătorilor de iarnă, 83% dintre românii din mediul urban își împodobesc bradul.
75% gătesc preparate tradiționale (cozonaci, turtă dulce, piftie, preparate din porc etc), iar 41% colindă.
32% afirmă că merg la biserică cu ocazia sărbătorilor, 25% merg cu sorcova, 23% cu plugușorul, iar 7% nu respectă niciuna dintre tradițiile de sărbători.