România s-a aflat în 2018 pe poziţia a cincea la nivel european în ceea ce priveşte livrările de spaţii comerciale în cadrul parcurilor de retail, fiind depăşită în această ierarhie doar de Franţa, Spania, Marea Britanie şi Italia, potrivit raportului European Retail Park – What’s Next, realizat de compania de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield.
Raportul relevă că, în 2018, în România au fost livrate parcuri de retail cu o suprafaţă de 76.000 de metri pătraţi, reprezentând 73% din noua ofertă de spaţii comerciale moderne date în folosinţă. Stocul de parcuri de retail de pe piaţa locală se ridică la circa 1,3 milioane de metri pătraţi, fiind similar cu cel din Cehia, o ţară cu o populaţie de două ori mai mică, ceea ce indică un potenţial de creştere a pieţei locale, potrivit autorilor studiului.
De altfel, privind în perspectivă, România va continua să se afle între primele zece ţări din Europa ca dezvoltare a acestui format de proiecte comerciale, parcurile de retail funcţionând atât în oraşele mari cât şi în cele mai mici, care nu pot absorbi un centru comercial de tip mall.
La nivel european, stocul parcurilor de retail a crescut în 2018 cu 2,2%, până la 50,1 milioane de metri pătraţi, aproape 89% din stoc fiind concentrat în ţările din Europa de Vest, unde Germania, Marea Britanie şi Franţa rămân cele mai dezvoltate pieţe. În Europa Centrală şi de Est, cele mai mari pieţe sunt Cehia, România şi Polonia, care cumulează 66% din stocul parcurilor de retail din regiune.
După livrări de 995.000 mp în 2018, pentru perioada 2019 – 2020 este preconizată finalizarea unor parcuri noi de retail sau extensii cu o suprafaţă de 1,4 milioane de metri pătraţi, volum care ar putea fi suplimentat prin dezvoltarea unor proiecte care nu au fost deocamdată lansate oficial.
MONEY BUZZ | ȘTIRI BUSINESS| ȘTIRI ECONOMICE | ȘTIRI FINANCIARE |