Cifra de afaceri a retailului alimentar a crescut cu aproape 11,7% față de 2020 și a fost cu 48% peste nivelul din 2017, la 93 de miliarde de lei în 2021, arată datele KeysFin & RetailZoom.
Comerțul local reprezentat de rețelele si supermarketurile locale care construiesc un retail de proximitate ce concurează din ce in ce mai serios rețelele internaționale.
Numeric, acest univers este reprezentat de peste 400 de firme la nivel național ce operează cumulat aproximativ 2.040 de magazine.
Comerțul local reprezentat de magazinele mici, tradiționale este mult mai larg, având un univers de 31.600 de companii la nivel național ce operează aproximativ 42.000 de puncte de vânzare.
Vânzările acestor magazine au înregistrat în 2022 o creștere valorică de 11.6% față de 2021, nivel aflat sub valoarea medie a inflației – aspect regăsit și în descreșterea ușoară a vânzărilor în bucăți, de 1.6%.
Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul, cu excepția celui cu autovehicule și motociclete, a crescut cu 4,4% în 2022 față de 2021 (pentru comerțul de mărfuri alimentare, băuturi și tutun la nivel agregat s-a înregistrat un avans de peste 3 ori mai mic, de 1,4% în 2022 față de 2021).
Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata s-a majorat în 2022 cu 22% față de anul anterior, iar cel cu produse alimentare, băuturi și tutun a avansat cu 16,9%, potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică.
Potrivit ultimelor date de la INS, indicele prețurilor de consum al mărfurilor alimentare, care reprezintă aproximativ 33% din coșul de consum al românilor, a crescut în martie 2023 cu 21,6% față de aceeași lună din 2022.
Cele mai mari scumpiri anuale din martie 2022, de peste 30% din categoria mărfurilor alimentare, au fost la zahăr (61%), unt (38%), cartofi (36.5%) și ouă, cu 34% peste nivelul din martie 2022.