În ultimii 5 ani, ponderea vânzărilor online în Europa Centrală și de Est a crescut cu 9 puncte procentuale până la 15%, iar în următorii 4 ani se estimează că procentul se va majora la până la 20%, potrivit analizei CBRE.
Creșterile se observă în aproape toate categoriile de produse. În ultimii 5 ani, însă, vânzarea de alimente și băuturi a fost cea care a crescut cel mai rapid, până la 5% din piață.
Jucăriile și jocurile, precum și bunurile de uz casnic au început, de asemenea, să-și facă simțită prezența și mai puternic, deținând împreună aproximativ 2% din totalul cumpărăturilor online.
Românii cumpără online din ce în ce mai mult
Deși dintre toate țările din regiune, Cehia și Polonia se remarcă în ceea ce privește totalul cumpărăturilor online, România se află pe un trend ascendent, în următorii 4 ani fiind estimat ca acesta să ajungă 15% din totalul vânzărilor din retail.
Chiar și cu o astfel de creștere de 5 puncte procentuale există potențial suplimentar, deoarece media în regiunea Europei Centrale și de Est este estimată să atingă un procent de 20% în 2026.
Spre deosebire de alte țări din regiune, românii cumpără preponderent îmbrăcăminte și încălțăminte, categorie care a avut cea mai mare pondere în vânzările online din țară în 2021. Achizițiile online de electronice sunt a doua cea mai populară categorie din țara noastră.
A treia cea mai populară categorie din România este mâncare & băuturi, urmată de decorațiuni interioare & mobilier, și produse media.
Magazinele fizice sunt încă pe val în regiune
Cu excepția anului 2020, când piețele s-au confruntat cu perioade de carantinare extinse, formatele tradiționale de retail au continuat să se dezvolte.
Odată depășit momentul de vârf al perioadei de pandemie, numărul mare de vizitatori înregistrat după redeschiderea magazinelor demonstrează dorința consumatorilor de a face cumpărături offline. Prognozele CBRE arată că până în 2026 acest sector de piață ar putea crește cu 10%.