Serviciul Plăți Instant a fost operaționalizat în urmă cu un an de Banca Transilvania și CEC Bank, primele instituții care au ales să adopte noul standard de procesare a plăților de retail.
Tot în anul 2019, Libra Internet Bank și Banca Comercială Română s-au alăturat acestui demers.
Începând cu aprilie 2019, infrastructura pentru Plăți Instant este disponibilă și în România – plasând țara noastră pe lista celor mai avansate țări din punct de vedere al procesării plăților.
Astfel, acest serviciu de plată nou, care oferea deja o experiență excepțională utilizatorilor dintr-o serie de economii dezvoltate, inclusiv din occidentul european, a devenit disponibil și în România, la aceiași parametri de calitate și performanță.
În perioada aprilie 2019 – aprilie 2020, serviciul Plăți Instant în lei a funcționat la întreaga sa capacitate, cu o disponibilitate totală de peste 99,9%.
Creștere de 200%
Serviciul a înregistrat o creștere spectaculoasă a numărului tranzacțiilor procesate, de peste 200%, în primele 3 luni ale acestui an, în comparație cu ultimul trimestru al anului trecut.
De altfel, pe fondul stării de urgență, serviciul a înregistrat o creștere de peste 50% a volumelor de tranzacții în luna martie 2020 față de luna februarie a acestui an, iar ca nivel zilnic, la momentul curent față de începutul anului, volumul tranzacțiilor a crescut de peste 4 ori.
Infrastructura de plăți instant administrată de către Transfond este capabilă să conecteze toate instituțiile de plată din țară, astfel încât orice persoană fizică sau juridică deținătoare de cont bancar să poată plăti sau încasa bani în timp real (în mai puțin de 10 secunde între conturile bancare) și oricând – 24/7/365.
Cum se face o plată instant
Concret, pentru a plăti instant, utilizatorului de servicii de plăți nu îi este necesară nici achiziția sau instalarea unei aplicații dedicate serviciului și nici înregistrarea într-o interfață distinctă pentru plățile instant.
Singura condiţie care trebuie îndeplinită pentru a beneficia de plățile instant este ca serviciul să fie oferit de către banca celui care inițiază plata și de către banca beneficiarului plății, în special prin platformele de mobile banking și de internet banking (deși există deja și o ofertă de astfel de servicii disponibile chiar la ghișeul fizic al băncii, dacă un client doritor nu este ”conectat”).