Piața locală de media, venituri de 642 de milioane de euro în 2022

Veniturile din publicitate ale pieței media au crescut la nivel global cu 7% în 2022, atingând valoarea de aproximativ 795 miliarde USD

În România, piața de media a fost influențată atât de ridicarea restricțiilor sociale din timpul pandemiei, cât și de scăderea continuă, de la an la an, a audiențelor înregistrate de televiziuni, conform raportului Global Advertising Landscape publicat de Magna în Decembrie 2022.

Piața TV și-a menținut un nivel de venituri din publicitate constant comparativ cu 2021, în timp ce digitalul, radioul și cinemaul încheie anul cu cifre pozitive și cu perspective bune.

Estimările arată că piața a atins 642 milioane euro (+7% raportat la anul anterior), valoare care include 350 milioane euro în dreptul TV-ului (similar 2021), 32,1 milioane euro din outdoor, 31,9 milioane euro din radio (+10%) și 5,6 milioane euro din Print.

Media digitală își va mări în continuare cota din celelalte segmente și în 2023, cu precădere datorită unor factori organici (comerțul electronic, schimbări la nivelul comportamentului de consum).

Bugetele gravitează spre formate și campanii care sunt cel mai ușor de atribuit veniturilor, așa încât este de așteaptat ca search-ul să fie câștigător (cu o estimare de +12% față de 2022).

Este de așteptat ca zona de video să continue trendul ascendent, toate formatele din această categorie fiind în creștere, cu focus pe conținutul cu durată scurtă generat de utilizatori (YouTube, Twitch etc.), cu o majorare de 7% în 2023.

Bariere precum plafonarea reach-ului și utilizării, dilemele asociate siguranței brandurilor,  limitările de targetare vor contribui la încetinirea creșterii publicității în social media (+3% în 2023), TikTok fiind singura platformă de social media care va crește.

Campaniile de vânzăre prin publicitate pe canale mobile constituie +80% din investiția totală în digital. Se preconizează că veniturile din campanii desktop vor stagna în 2023, în timp ce campaniile mobile și CVT vor continua să crească.

Cum va evolua publicitatea radio

Asistăm la majorări semnificative ale bugetelor și gradului de încărcare radio la sfârșitul anului (septembrie-decembrie), astfel încât 2022 se încheie cu o creștere de 10%, ajungând la valoarea de 31,9 milioane euro (de la 29 de milioane euro în 2021).

Posturile de radio continuă să se concentreze pe creșterea interacțiunii cu ascultătorii prin pachete 360 (radio, online, social media) sau prin campanii de loialitate adaptate intereselor/nevoilor ascultătorilor.

Și piața OOH crește în 2022

Piața OOH a crescut în 2022 cu 7%, ajungând la o valoare totală de circa 32 milioane euro, festivalurile din vară alimentând cheltuielile totale pentru publictatea OOH în acest an.

Pentru 2023, este de așteptat o inflație de 20% pentru serviciile de închiriere și o creștere de aproximativ 15% a prețului pentru serviciile de producție, ceea ce va determina o creștere a volumelor investite în OOH.

CITEȘTE ȘI: Piața de media din România a scăzut cu 2,7% în 2020

- Publicitate -

Piața criptomonedelor, scădere puternică a capitalizării totale în august

În august 2024, piața criptomonedelor a resimțit o scădere cu 13,1% a capitalizării bursiere totale, influențată de preocupările macroeconomice...

Prima locație Berăria H din provincie, la Iași. Compania a achiziționat și restaurantul Shorley

Berăria H a câștigat licitația pentru terenul fostei fabrici de țigarete din Iași, cu o suprafață de peste 30.000...