Piața de retail a înregistrat livrări limitate în primul semestru din 2022, fiind finalizate doar două proiecte care totalizează aproximativ 27.000 metri pătrați, potrivit raportului Colliers pentru primul semestru din 2022.
Singurele inaugurări din prima jumătate a anului au fost extinderea proiectului Colosseum Mall (16.500 metri pătrați) și finalizarea noului Funshop Park Timișoara (10.800 metri pătrați).
A doua jumătate din 2022 se anunță însă mai activă, cu aproximativ 120.000 metri pătrați de noi proiecte de retail finalizate, prima inaugurare fiind extinderea Shopping Park Slatina de zilele trecute.
Totuși, consultanții Colliers nu exclud posibilitatea ca unele dintre aceste proiecte să fie amânate până în prima parte a lui 2023, mai ales dacă dezvoltatorii întâmpină provocări în procesul de construcție sau de închiriere.
Gradul de neocupare din centrele comerciale rămâne relativ scăzut în majoritatea cazurilor, la nivelul unei singure cifre, iar marile centre comerciale dominante au acum puține spații disponibile.
În ceea ce privește chiriile, deși nivelul de bază a rămas neschimbat, iar proprietarii au fost nevoiți să acorde unele reduceri, în special în 2020, dar și în 2021, situația a revenit treptat la normal.
Cu toate acestea, chiriile procentuale anuale calculate în raport cu nivelul de vânzări ale retailerilor, rămân încă ușor sub nivelurile înregistrate înainte de pandemie, cu până la 5% sub acel nivel.
Ce produse s-au vândut cel mai bine?
Analizând structura consumului, consultanții Colliers punctează că vânzările de îmbrăcăminte și încălțăminte au accelerat în prima jumătate a acestui an, iar achizițiile de diverse produse electronice și electrocasnice au avut o evoluție bună.
Pe de altă parte, categoria articolelor pentru renovarea, modernizarea sau amenajarea locuinței s-a stabilizat în ultimele trimestre, fiind influențată de faptul că piața rezidențială a atins un nou maxim de vânzări.
Ce urmează pentru piața de retail
2022 a fost marcat de o serie de noi intrări pe piața românească, cu diverse branduri care au deschis sau vor deschide primul magazin pe piața locală precum Primark, Bath & Body Works, Foot Locker sau TEDi.
În prezent, România are un stoc total de retail modern de aproximativ 4 milioane metri pătrați, din care peste 2,7 milioane de metri pătrați mall-uri, iar restul în principal parcuri de retail.
Peste 60% din suprafața totală de retail modern este concentrată în primele 10 cele mai mari orașe (peste 200.000 de locuitori), dar decalajul se va reduce odată cu livrarea proiectelor anunțate pentru următorii 2 ani.