All the European investment, retail, real estate, office and industry news in English language

luni | 1 martie | 2021

Piața de media din România a scăzut cu 2,7% în 2020

Datele actualizate ale raportului Media Fact Book estimează că piața de media din România a scăzut cu 2,7% în 2020, până la 467 milioane euro.

În 2021, este așteptată o revenire de 4%, până la valoarea de 485 milioane euro, susținută în mod special de investițiile media în digital și TV.

Anul trecut cele mai mari investiții media au venit din partea industriei farmaceutice, însă creșterea cea mai mare în 2020 a fost înregistrată de e-commerce (+88%), care se apropie de retail și telecom, două categorii cu o lungă tradiție în comunicare.

Publicitatea TV a scăzut puternic în aprilie și mai

Investițiile în publicitatea TV au avut un parcurs sinuos în 2020, cu o scădere de 35% a bugetelor încasate în lunile aprilie și mai, urmată de o revenire spectaculoasă în a doua jumătate a anului, atunci când mutarea unor bugete de comunicare din trimestrul al 2-lea către trimestrele 3-4 a generat o situație de sold-out fără precedent la stațiile TV.

Ca urmare, acest segment media a încheiat anul la un nivel similar cu 2019, cu o valoare de 308 milioane euro.

Audiențele stațiilor TV au crescut puternic în perioada lockdown-ului din primăvara anului trecut (+16% față de aceeași perioadă a anului 2019), au coborât la nivelul anului 2019 în sezonul cald, ca apoi să revină la niveluri ridicate în toamnă și iarnă.

Notabilă este creșterea spectaculoasă a vizionării TV în off-prime-time (+10% în octombrie, +12% în noiembrie) pe fondul restricțiilor de circulație impuse pentru combaterea COVID-19.

Pentru 2021, Media Fact Book estimează o creștere de 2% a bugetelor din televiziune, la valoarea de 314,5 milioane de euro.  

Creștere de 6,2% în digital

În ciuda contextului generat de pandemie, digitalul și-a continuat creșterea și a încheiat anul trecut cu o valoare totală de 117,8 milioane de euro, cu 6,2% mai mult față de 2019.

Această valoare include doar investițiile marilor companii în publicitate, excluzând actorii mai mici sau pe cei care alocă bugete exclusiv în digital.

Netflix, unul dintre cele mai mari servicii de streaming plătite, a înregistrat un trafic mult mai mare comparativ cu cel mai popular site de filme gratuite, depășindu-l chiar și după ieșirea din lockdown, în vară.

De asemenea, creșteri puternice s-au înregistrat și pentru traficul web asociat jocurilor video.

OOH și radio au căzut

Piața de publicitate OOH și radio au înregistrat pierderi semnificative în 2020, ambele fiind puternic afectate de măsurile de restricție.

Media Fact Book estimează o scădere de 20% în 2020, față de 2019, pentru piața de radio, ajungând la valoarea de 22,5 milioane euro.

Raportul estimează același nivel al investițiilor pentru 2021.

În ceea ce privește piața de OOH, anul 2020 a presupus o scădere de 20% în aprilie, urmată de o recuperare a investițiilor pe perioada verii și de o nouă scădere în sezonul rece, odată cu închiderea școlilor și impunerea de noi restricții de circulație.

Rezultatul este o reducere de 25% a investițiilor comparativ cu 2019.

Nici în acest caz nu este așteptată o revenire în 2021, nivelul investițiilor rămânând constant, în jur de 24 milioane de euro.  

Scădere de 4,2% a publicității media și la nivel global

Piața de media a cunoscut o scădere de 25 miliarde dolari în 2020 la nivel global, reprezentând o diferență de -4,2% față de 2019, până la valoarea de 562 miliarde dolari.

Acest rezultat este puternic influențat de media tradițională, care a înregistrat o scădere de 18%.

La polul opus, media digitală și-a încetinit creșterea, însă a rămas principalul motor al pieței globale de publicitate, cu o evoluție pozitivă de 8%.

Pentru 2021, se estimează o creștere de 7,6% a pieței globale de media, propulsată în continuare de digital, însă influențată și de campaniile de vaccinare în vigoare, de revenirea economică și a marilor evenimente de anul trecut, amânate pentru acest an.

- PUBLICITATE -