Cifra de afaceri a producătorilor de bere din România a crescut în anul 2019 cu 5,2% față de anul anterior și cu 51% comparativ cu anul 2010, potrivit analiștilor KeysFin.
Cu toate acestea, pentru 2020 se estimează o scădere de aproximativ 1,6%, în baza datelor de la INS, însă, în 2021, trendul este unul ascendent.
Pentru anul acesta se așteaptă că piața berii din România va atinge un nou nivel record, de 4,6 miliarde lei. În anul 2019, principalii 10 jucători de pe piața locală au realizat afaceri de aproximativ 4,5 miliarde de lei, reprezentând 99,6% din totalul cifrei de afaceri.
Din totalul de 4.455 de angajați din acest sector, 3.963 (89%) își desfășoară activitatea în cadrul unuia dintre cei 10 principali jucători ai industriei.
De asemenea, în anul 2019 rezultatul net la nivelul sectorului a fost de aproximativ 344 milioane de lei, cu 85% mai mult decât anul precedent. Interesant este că 86% din piața locală de bere este controlată de trei companii, toate cu acționariat preponderent străin.
Ursus Breweries are o cotă de piață de 44%
Conform datelor de la Ministerul Finanțelor, liderul acestui sector este Ursus Breweries care deține mărcile Timișoreana, Ursus, Grolsch, Peroni Nastro Azzurro, Pilsner Urquell, Ciucaș, Stejar și Azuga.
Parte a unui grup japonez, compania a realizat în 2019 o cifră de afaceri de aproape 2 miliarde lei, ajungând la o cotă de piață de 44%.
Locul secund este ocupat de firma olandeză Heineken, care comercializează pe plan local mărcile Heineken, Silva, Ciuc, Golden Brau, Bucegi, Neumarkt, Harghita, Hațegana, Gambrinus, Affligem, Edelweiss, Birra Moretti, Amstel și Desperados.
În anul 2019, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 1,2 miliarde lei, aferentă unei cote de piață de 27%. Mai mult, a trecut de la cea mai mare pierdere netă din piața producătorilor de bere, de 33,8 milioane lei în 2018, la al doilea cel mai mare profit din piață, de 117,5 milioane lei în 2019.
În continuare, locul 3 este completat de Bergenbier, cu afaceri de 651 milioane lei în 2019, respectiv o cotă de piață de 15%. Compania comercializează pe piața locală mărcile Bergenbier, Staropramen, Stella Artois, Beck’s, Noroc, Corona și Lowenbrau.
În ceea ce privește distribuția geografică, București este lider cu 83% din cifra de afaceri a producătorilor de bere din România, urmat de județele Ilfov (14,5%) și Harghita (0,8%). Mai mult, acestea concentrează aproximativ 98% din totalul național.
Un român a cheltuit cu 6% mai mult pentru bere în 2020
Conform datelor fINS, în anul 2020 un român a cheltuit în medie aproximativ 290 lei pe lună pentru cumpărarea produselor agroalimentare, cu 4% mai mult față de anul precedent.
De asemenea, românii au cheltuit cu 6,5% mai mult pe băuturile alcoolice și cu 6% mai mult pentru bere, ponderea acesteia din totalul cheltuielilor cu băuturile alcoolice fiind de 53%.
În ceea ce privește dinamica cheltuielilor medii lunare cu produsele agroalimentare, față de anul 2010, un român plătește cu 130% mai mult pentru băuturile alcoolice. România ocupă locul șapte în clasamentul țărilor producătoare de bere din Europa, în timp ce peste 97% din berea consumată la nivel local este produsă în România.
În ceea ce privește cantitatea de bere produsă la nivelul anului 2020, volumul pieței de bere a ajuns la 16,75 milioane hectolitri, cu +0,5% față de anul precedent. Astfel, sectorul berii continuă să aibă o contribuție semnificativă la economia țării datorită celor peste 61 mii de locuri de muncă pe care industria le asigură atât direct, cât și indirect.