O afacere de succes depășește granițele țării, astfel că, interacțiunea cu parteneri și clienți străini este inevitabilă. Ca manager, trebuie să iei asta în calcul, de la momentul în care ai decis să extinzi afacerea, astfel încât să fii bine pregătit la semnarea primului contract cu un partener străin. Fiind vorba despre o situație cu totul nouă pentru tine, ne-am gândit că ți-ar fi de folos câteva sfaturi.
Cercetează situația financiară a partenerului
Chiar dacă numele companiei alături de care vei semna un parteneriat nu mai are nevoie de nicio prezentare, nu trebuie să te bazezi doar pe asta. E posibil ca, la momentul respectiv, compania să se afle într-un impas financiar, iar parteneriatul cu firma ta să fie doar o încercare de a ieși din criză. De asemenea, urmărește și istoricul financiar al firmei, pentru că asta îți poate spune multe despre modul în care își administrează afacerile. Ideal este ca partenerul străin să aibă stabilitate financiară, pentru a nu risca să afli că a intrat în faliment la câteva luni după ce ați semnat contractul.
Află care sunt proiectele în care mai este implicat
Dacă partenerul tău este o companie „cu greutate”, sunt șanse mari să fie angrenată și în alte proiecte importante. Acest aspect ar putea să te dezavantajeze, pentru că există riscul să nu acorde foarte mare importanță afacerii pe care o demarați împreună. În acest sens, e indicat să obții niște garanții, la momentul semnării contractului, iar negocierile trebuie purtate cu mult tact.
Caută un partener care să te completeze
Secretul unui parteneriat reușit în afaceri stă în modul în care cele două părți se completează reciproc. Punctele slabe ale companiei tale trebuie să fie punctele forte ale companiei partenere și viceversa. În acest mod, afacerea va merge ca unsă. La bază, trebuie să aveți aceleași viziuni și aceleași obiective, iar fiecare să își aducă o contribuție importantă acolo unde celălalt face față mai greu.
Alege un partener cu experiență
Dacă ești, încă, la început, este bine să te asociezi cu un partener care are mai multă experiență pentru că, astfel, poți să înveți de la el lucruri care îți vor fi utile mai târziu. Desigur, va trebui să îi oferi acestuia un motiv întemeiat pentru a colabora cu tine și să îi demonstrezi că firma ta are potențial.
Ține cont de diferențele culturale și de mentalitate
Fiecare țară are tradițiile sale proprii, o cultură specifică și o serie de alte particularități mai mult sau mai puțin asemănătoare cu ale noastre. Totodată, și mentalitatea oamenilor poate fi diferită decât cea din România, iar, de asta îți dai seama după primele discuții purtate cu noul partener. Documentează-te cât mai aprofundat despre aceste aspecte, chiar dacă ți se par nesemnificative la prima vedere. Cunoscându-le, îți va fi mai ușor să-ți înțelegi partenerul și să porți negocierile într-un mod care să te avantajeze.
Comunică eficient
Chiar dacă, la nivel conversațional, nu există nici o barieră de comunicare între tine și partenerul străin, lucrurile se complică, atunci când vine vorba despre întocmirea unor documente oficiale. Fie că sunt redactate în limba engleză, fie în limba vorbită de partenerul de afaceri, actele oficiale conțin termeni și formulări care sunt mai dificil de tradus de cineva fără cunoștințe aprofundate. De aceea, trebuie să apelezi, de fiecare dată, la serviciile unei firme de traduceri specializate pentru companii, pentru a realiza aceste documente.
Aceste recomandări sunt valabile indiferent că e vorba de un client străin, un furnizor sau un partener într-un proiect. Ținând cont de ele, afacerea ta va continua să prospere și vei putea colabora cu parteneri din toate colțurile lumii.