Parcul auto al Europei va crește cu 1,4% până în anul 2025, la 273 milioane mașini, de la 269 milioane mașini în acest an, după care se va reduce cu 5,4% până în 2030, ca urmare a dezvoltării platformelor de mobilitate (de tipul Uber, Clever, Bolt etc), dar și a modalităților de proprietate alternative, potrivit celui mai recent studiu PwC Digital Auto Report.
Raportul PwC dă ca exemplu Germania, unde ponderea persoanelor care dețin o mașină proprie a scăzut de la 43% în 2010 la 36% în 2018, în timp ce flotele auto, fie că sunt ale companiilor, firmelor de închirieri sau ale platformelor de mobilitate au crescut în aceeași perioadă de la 57% la 64%. Este o tendință care se extinde tot mai mult la nivel global și pune presiune inclusiv pe prețurile autovehiculelor, pe fondul creșterii puterii de negociere.
Potrivit sondajului realizat de PwC în rândul europenilor, inclus în raport, 74% dintre consumatori vor opta pentru cel mai convenabil mod de a călători, inclusiv pentru folosirea mai multor tipuri de transport, iar 28% dintre proprietarii europeni de vehicule cred că pot câștiga bani din împărțirea mașinii lor printr-o platformă peer-to-peer.
De asemenea, peste 50% dintre consumatori ar fi dispuși să plătească până la 250 dolari pentru un abonament lunar pentru plimbări nelimitate în oraș. Un procent similar (47%) din consumatorii europeni ia în considerare renunțarea la propria mașină în favoarea serviciilor de robotaxi autonome dacă vor avea un preț adecvat.
În Europa, estimările arată că segmentul modelelor alternative de proprietate va crește de la o valoare de 33 miliarde de dolari în 2018, la 191 miliarde dolari în 2025 și 393 miliarde de dolari în 2030. La nivel global, modelele alternative de mobilitate vor ajunge să reprezinte între 17 – 28% din transportul cu vehicule la nivel global până în 2030.
Ce concluzii mai prezintă raportul
- Viitorul industriei auto va fi caracterizat de conectivitate – creșterea numărului de autovehicule conectate la internet 4G și 5G și la multipli senzori și dispozitive de comunicație, electricitate – creșterea ponderii autovehiculelor electrice, partajare – creșterea ponderii sistemelor de car-sharing și autonomie – apariția autovehiculelor autonome.
- China va continua să-și dezvolte parcul auto într-un ritm accelerat, de peste 33%, până la 303 milioane mașini în 2025, în timp ce în SUA avansul va fi unul modest, de 2,2%.
- Va fi necesară îmbunătățirea infrastructurii de transport, telecomunicații și de alimentare a mașinilor electrice.
- Motoarele electrice și funcțiile automate vor crește cu 20-40% costul producătorilor auto cu materiile prime până în 2030.
- În acest context, vom asista la o schimbare semnificativă a modelelor de afaceri ale producătorilor auto și furnizorilor lor, care vor depune eforturi intense pentru reducerea costurilor tehnologice în următorul deceniu.