În următoarele 12 luni, 66% dintre investitori plănuiesc să înființeze sau să își extindă operațiunile din România, arată o analiză EY.
Infrastructura (52%), strategia de gestionare a crizelor (48%), precum și nivelul general de adoptare a tehnologiilor (30%) sunt indicați drept principalii factori urmăriți de investitori.
Pe termen lung, 41% dintre investitori consideră că atractivitatea României va crește după pandemie.
Principalele priorități ale statului ar trebui să fie sprijinirea IMM-urilor (36%), încurajarea politicilor și atitudinilor de protecție a mediului (33%) și creșterea calității produselor și a valorii adăugate a serviciilor (31%).
Investițiile străine directe în România în vremea pandemiei
În 2020, în concordanță cu piața europeană în general, sectorul software și servicii IT din România a atras cel mai mare număr de proiecte ISD, cu o cotă de piață de 32%.
Sectorul comerțului cu ridicata, comerțului cu amănuntul și distribuției s-a clasat al doilea, cu o cotă de piață de 18%.
Sectorul care a generat cel mai mare număr de locuri de muncă (1000), ocupând locul al treilea, este industria electronicelor.
Serviciile pentru întreprinderi au înregistrat o scădere substanțială (de 10% a cotei de piață). Cu toate acestea, a reușit să genereze un număr considerabil de noi locuri de muncă pe piață (408).
Orașele mari atrag cele mai multe investiții
Cinci mari orașe (București, Cluj-Napoca, Timișoara, Brașov, Iași) reprezintă destinația pentru aproape 70% dintre toate proiectele ISD ale anului 2021.
București reprezintă principala destinație a ISD în România de mai bine de un deceniu. Cu toate acestea, intențiile de investiții indicate în cadrul sondajului arată un interes nou pentru alte regiuni.
Se remarcă regiunea vestică a României, precum și regiunea sud-estică a Munteniei. Zona de nord-est a României nu a înregistrat progrese semnificative în privința ISD.
În ceea ce privește tipurile de proiecte de investiții, logistica domină, cumulând aproape o treime dintre proiectele anunțate pentru 2021.
Proiectele de vânzări și marketing urmează pe locul al doilea, iar pe locul al treilea, în mod surprinzător, se clasează proiectele de cercetare-dezvoltare.
Acest ultim tip de activitate demonstrează un interes nou din partea investitorilor străini, având în vedere că România nu a atras multe proiecte de cercetare-dezvoltare în anii precedenți.