Compania olandeză SciSports a prezentat recent, la o conferință globală, trei jucători de fotbal care, potrivit unor rezultate obținute pe baza analizei automatizate a datelor, ar trebui urmăriți în perioada următoare cu mare atenție.
Este vorba despre fundașul sârb Svetozar Marković (19 ani), transferat recent de la Partizan Belgrad la Olympiakos Pireu, urmat de mijlocașul ofensiv spaniol Dani Olmo (21 ani) de la Dinamo Zagreb și de atacantul ceh Adam Holozek (17 ani), jucător al Spartei Praga.
Din România datele SciSports îi evidențiază pe Ștefan Radu (Lazio, 32 de ani), urmat de Ionuț Radu (Genova, 22 ani) și Ciprian Tătărușanu (FC Nantes, 33 de ani).
„Cluburile sportive de succes folosesc astăzi instrumente avansate de analiză a datelor pentru a identifica fotbaliștii cei mai promițători. Ne dorim să oferim în timp real cele mai bune analize miliardelor de fani din întreaga lume”, declară Giels Brouwer, fondator și Președinte Inovație SciSports.
MAI MULTE | ȘTIRI ECONOMICE | ȘTIRI BUSINESS | ȘTIRI BANI |
Potrivit lui Brouwer, într-o perioadă în care valorile de piață jucătorilor au ajuns la ordinul miliardelor de euro, identificarea și alegerea celui mai bun fotbalist este importantă pentru orice echipă.
Timp de decenii scouter-ii și antrenorii au apelat la observații brute și la intuiție pentru a alege un jucător. Azi, însă, cluburile cele mai de succes apelează la instrumente de analiză a datelor pentru a se asigura că un jucător este cu adevărat promițător.
Cu ajutorul SAS, compania olandeză SciSports a dezvoltat un sistem de urmărire a jucătorilor în timp real care aduce o contribuție importantă în selectarea celor mai buni jucători și dezvoltarea cluburilor din ligile puternice. Indexul SciSkill evaluează fiecare jucător profesionist din lume.
Pentru a obține cele mai bune date instrumentul analizează săptămânal peste 2.000 de meciuri din 244 de campionate. Instrumentele de machine learning calculează calitatea, abilitățile și valoarea de transfer a peste 90.000 de jucători. Datele ajută cluburile să identifice talente, jucători care se potrivesc unui anumit profil sau să-și analizeze adversarii.
19,6 TB de date pe meci
Înainte ca un computer să poată asista antrenorii el are nevoie să învețe jocul – calculatoarele au avut de învățat, de exemplu, și cum să diferențieze pe teren jucătorii de alte obiecte. Informațiile analizate de computere provin de la 14 camere amplasate în jurul unui stadion. Fiecare cameră generează 1,4 TB de date, în total fiind colectate 19,6 TB de date pe meci. Experții SciSports analizează săptămânal 2.000 de meciuri. Toate aceste informații formează o bază de date uriașă. O parte din date sunt folosite pentru activități pe termen lung sau pentru dezvoltarea de tactici și metode de antrenament eficiente. Alte date sunt folosite instant, în timpul unui meci – în acest caz este nevoie de generarea de analize în timp real. Cu ajutorul instrumentelor de stocare a datelor în cloud, rezultatele pot fi citite de oriunde, lucru util în cazul meciurilor în deplasare.
Football Manager, varianta din lumea reală
Popularul joc Football Manager a fost cel care i-a inspirat pe fondatorii SciSports. Acum compania își oferă serviciile unor cluburi precum: Feyenoord Rotterdam, FC Basel, Leeds United sau Ajax Amsterdam.
Football Manager permite jucătorilor să intre în pielea managerilor cluburilor de fotbal, jocul reflectând fidel realități din lumea fotbalului profesionist. Cluburile folosesc în lumea reală instrumente similare, diferența fiind că în realitate vorbim de bani reali.