Marile rețele de retail au înregistrat în 2022 o cifră de afaceri cumulată cu aproape 16,3% mai mare față de 2021, potrivit studiului Romania Retail Snapshot 2023 realizat de Cushman & Wakefield Echinox.
Cele 12 segmente analizate au consemnat afaceri peste cele din 2021, cele mai mari creșteri fiind raportate pe segmentul cosmeticelor (32,9%), cel al restaurantelor și cafenelelor (32,5%) și de fashion (24,5%).
Companiile incluse în studiu au raportat în 2022 o cifră de afaceri cumulată de 32,3 miliarde de euro, comparativ cu 27,7 miliarde de euro în 2021 și 24,9 miliarde de euro în 2020.
Doar retailerii food (printre care se numără rețelele Lidl, Carrefour, Kaufland sau Mega Image) au înregistrat vânzări cumulate de puțin peste 20 de miliarde euro anul trecut.
Cele mai reduse rate de creștere ale vânzărilor în 2022 față de 2021 și sub nivelul inflației au fost raportate de segmentele electro-IT (+3,1%), DIY (+10,3%) și Home & Deco (+11,3%).
Pentru toate celelalte categorii valorile vânzărilor au fost peste inflație, creșterile fiiind de 18,2% pentru FMCG, de 16,4% pentru articolele sportive, de 21,5% pentru încălțăminte sau de 17,8% pentru articole pentru copii.
Retailerii care comercializează bijuterii au vândut cu 19% mai mult, iar magazinele specializate (petshopuri, farmacii, puncte de vânzare ziare, tutun etc) cu 14,8% în plus.
Rata medie anuală a vânzărilor în perioada 2019 – 2022 s-a situat peste rata medie anuală de creștere a prețurilor pentru majoritatea categoriilor de retail, excepție făcând comercianții de încălțăminte (4,3%).
La polul opus, segmentul restaurante și cafenele a crescut cel mai mult în acest interval (13,8%), urmat de cel de cosmetice (13%) și de Electro IT (12,9%).
Cei 114 retaileri insluși în analiză operează peste 6.000 de magazine, majoritatea dintre acestea funcționând în proiecte de retail de tip mall, parcuri de retail sau galerii comerciale.