Majoritatea respondenților (59%) consideră că învățământul universitar din România este unul de calitate, arată barometrul de opinie publică realizat în cadrul proiectului „România Durabilă”.
Totuși, doar o treime se declară mulțumiți de calitatea sistemului educațional în ansamblul lui.
Majoritatea participanților la sondaj (peste 50%) apreciază că școlile din România oferă șanse egale tuturor copiilor.
Cetățenii sunt mulțumiți de învățământul primar (52%), unde rata de abandon școlar este printre cele mai scăzute (1,6% în 2018).
În același timp, 50% dintre aceștia ar opta pentru a-și efectua studiile lor sau ale copiilor lor în țări ale Uniunii Europene.
Mai puțin de jumătate (48%) dintre respondenți descriu sistemul de educație drept performant, în timp ce doar 31% se declară mulțumiți.
În continuare, abordarea românilor are accente negative: 42% spun că învățământul profesional este de calitate, 40% au aceeași părere despre cel gimnazial, iar 38% despre cel liceal.
În general, cetățenii par mai mulțumiți de învățământul universitar și cel primar (punctele de început și de final ale ciclului educațional) și sunt mult mai critici față de etapele intermediare.
Opinia despre învățământul gimnazial și liceal primește validare prin corelarea cu testele PISA și cu rata abandonului școlar, două vulnerabilități ale sistemului educațional românesc.
Aproape un sfert (24%) dintre respondenți spun că sistemul de educație este într-o situație mai bună decât acum cinci ani.