JLL a lansat analiza imobiliară Bucharest City Report

Sectoarele industrial, logistică și de birouri din București au fost motoarele pieței de dezvoltare de proiecte imobiliare în primele 9 luni ale anului, în timp ce retailul a înregistrat cel mai redus ritm de creștere din punct de vedere al proiectelor livrate în acest interval.

Potrivit celui mai recent raport de piață publicat de JLL, Bucharest City Report, pe piața industrială din România au fost livrate în  perioada ianuarie-septembrie 2017 proiecte de peste 215.000 metri pătrați, din care 187.000 metri pătrați doar în București. Restul, de 28.100 metri pătrați, este localizat în zona centrală a României. În aceste condiții, stocul din România a depășit 2,9 milioane de metri pătrați.

Până la sfârșitul anului au mai fost anunțate proiecte totalizând 140.400 metri pătrați, la București, Timișoara și Roman, stocul modern din România urmând să depășească borna de 3 milioane de metri pătrați.

Pe piața de birouri, în perioada analizată, în București, dezvoltatorii  au livrat proiecte cu o suprafață totală de 114.200 metri pătrați. Zona de Centru-Vest a beneficiat de cea mai mare suprafață de birouri livrată în acest an, cu 64.200 metri pătrați, în două proiecte, iar prin finalizarea primei faze a Timpuri Noi Square (33.000 m), zona de sud este pe locul secund din punct de vedere al stocului nou pus pe piață în primele 9 luni.  Stocul de birouri din București a crescut la 2,5 milioane de metri pătrați.

În ultimul trimestru din acest an urmează să mai fie livrat un singur proiect de mari dimeniuni în București, de 29.000 metri pătrați, Globalworth Campus faza 1, în zona Dimitrie Pompeiu.

Primele nouă luni din 2017 au fost foarte sărace în livrări de proiecte de retail, fiind finalizată doar extinderea cu 11.000 metri pătrați a centrului comercial Sun Plaza.

Până la finele anului însă, stocul va crește cu 60.000 metri pătrați, în trei proiecte, toate dezvoltate de NEPI. Unul dintre acestea este proiect nou – Râmnicu Vâlcea Mall (28.000 mp), iar două extinderi ale unor centre comerciale existente, din Galați și Sibiu. Stocul de spații comerciale moderne din România este estimat la 3,05 milioane de metri pătrați, din care 1,11 milioane metri pătrați în București.

Retailul a cumulat 60% din volumul investițiilor

Pe piața de investiții, sectorul de retail, a fost însă vedeta, cumulând 60% din volumul tranzacționat în primele nouă luni. Sectorul a fost propulsat de achiziția a 50% din portofoliul de retail și de birouri a Iulius Group (Iulius Mall Cluj-Napoca, Iulius Mall Iași, Iulius Mall Timisoara și Iulius Mall Suceava și trei clădiri de birouri) de către grupul sud-african Atterbury. Aceasta este prima investitie a fondului sud-african in Romania.

În primele 9 luni din 2017 piața de investiții din România a ajuns la 610 milioane de euro, o valoare cu aproape 44% mai mare decât cea înregistrată în perioada similară a anului 2016 (423 milioane de euro). Numărul tranzacțiilor a crescut, dar valoarea medie s-a menținut la aproximativ 25 milioane de euro.

Achizițiile de clădiri de birouri au reprezentat 25% din totalul tranzacționat, acestea fiind urmate de industrial si hoteluri.  Pe segmentul de birouri, cele mai importante tranzacții au fost preluarea de către Immochan a Coresi Business Park din Brașov de la Ascenta Management și vânzarea către Globalworth a clădiriii C din Green Court Bucharest de către Skanska.

Achiziția Renault Warehouse Oarja de către Globalworth pentru 42 milioane de euro rămâne cea mai importantă tranzacție de pe segmentul industrial din acest an.

„Potrivit planurilor de investiții anunțate de dezvoltatorii imobiliari, 2018 se anunță un an mai bogat în livrări noi decât 2017, mai ales pe sectorul office și retail. Dacă toate proiectele anunțate vor fi duse la bun sfârșit, stocul de birouri din București va crește cu peste 300.000 de metri pătrați, iar cel de retail din România va fi mai bogat cu 200.000 metri pătrați. Pe segmentul industrial, durata de construcție a proiectelor este mult mai redusă decât în cazul unei clădiri de birouri sau a unui centru comercial, astfel că deși sunt anunțați în jur de 120.000 de metri pătrați, estimăm că în realitate oferta nouă va fi mult mai ridicată”, a declarat Andrei Drosu, consultant Research Department JLL Romania.

- Publicitate -

Kaufland lansează E-Mobility, o platformă pentru încărcarea mașinilor electrice

Kaufland lansează E-Mobility, platforma prin care posesorii Kaufland Card cu mașini electrice au posibilitatea de a-și încărca autoturismul la...

Cum poți obține profit într-un timp scurt atunci când investești pe bursă

În general, investițiile pe piața bursieră sunt asociate cu perspective de câștig pe termen lung, însă trebuie să știi...