Incredibila călătorie cu Dacia 1300/1310 din România până în Franța

Anul 2019 este un an cu o conotatie speciala pentru toti fanii masinilor retro, marcand implinirea a 50 de ani de la data intrarii in fabricatie in paralel, atat in Franta cat si in Romania, a modelului Renault 12/Dacia 1300, un automobil iubit de catre multi oameni si atat de mult hulit de altii. Renault 12 a fost una din primele masini fabricate la nivel international, masina fiind produsa in Franta, Romania, Turcia, Argentina, Columbia, Mexic, Spania si Venezuela, pentru a enumera doar o parte din tarile in care acest autoturism a fost asamblat si vandut.

Week-end-ul 06 – 08.09.2019 a fost stabilit de catre membrii clubului R12 Passion din Franta, organizatorii evenimentului, ca fiind perioada optima pentru desfasurarea festivitatilor, iar localitatea La Douze (numele fiind parca predestinat), din departamentul Dordogne  – Franta, a fost aleasa ca fiind locul cel mai proprice pentru a gazdui intalnirea masinilor si a fanilor lor. Dupa stabilirea datei si locului, organizatorii au transmis invitatii catre fanii si posesorii de Renault 12 din toate colturile mapamondului.

In mod afirmativ au raspuns chemarii pasionati din Franta si inca 6 tari, inclusiv din Romania, ajungand ca numarul masinilor inscrise fie peste 120 si la eveniment participand peste 140 de masini. Din Romania au plecat in aceasta expeditie trans – europeana, pe propriile lor roti 6 masini fabricate in perioada 1970 – 1994.

Pregatirile pentru participarea la acest eveniment au demarat inca din iarna anului 2018, fiind stabilite pe rand traseul, opririle pentru odihna soferilor si masinilor, rezervarea cazarilor, obiectivele turistice de vizitat precum si alte maruntisuri. Dupa rezolvarea acestor „detalii” s-a procedat la efectuarea unor revizii meticuloase si amanuntite a „babutelor” din dotare, pentru ca acestea au si ele o varsta si trebuie tratate si intretinute ca atare. S-au verificat aprinderea si motoarele la „sange” sistemele de directie si franare, s-au retusat micile imperfectiuni ale caroseriei, acolo unde a fost cazul. si s-au efectuat diverse imbunatatiri la interior pentru a asigura un confort sporit soferilor si pasagerilor.

O parte din aceste lucruri fiind rezolvate cu mult inainte de plecare, altele au fost finalizate cu aproximativ o saptamana inaintea plecarii, portbagajele au fost incarcate cu piese de rezerva si provizii pentru drum, iar soferilor si pasagerilor nu le-a mai ramas decat sa astepte cuminti trecerea timpului si sosirea zilei de plecare.

Pentru 3 din cele 6 masini aceasta zi a fost 30.08.2019 cand o Dacie 1300 din 1970 condus de Robert Tiberiu Rapcea din Deva, un autoturism Dacia 1300 Taxi Columbia fabricat in anul 1982 condus de catre Radu Albei si un autoturism Dacia 1310 fabricat in 1987, condus de catre Dragos Manea, ambii din Bucuresti, au plecat din Deva catre Linz. Totdata demn de mentionat este faptul ca cei 3 pasionati nu sunt la prima experienta de genul asta, astfel Robert Tiberiu Rapcea si Radu Albei au participat la inatlnirea cluburilor Drum Bun din Cracovia – Polonia in 2017 iar Dragos Manea are o lunga experienta internationala la volanul daciei pe care o detine si conduce, parcurgand pana la momentul plecarii peste 25.500 km pe drumurile de pe batranul continent (2009: Bucuresti-Viena-Copenhaga-Praga-Budapeste-Bucuresti, 2012: Bucuresti-La Chatre-Oslo-Stockholm-Gdansk-Bucuresti, 2015: Bucuresti-Cracovia-Bucuresti si 2017: Bucuresti-Kutna Hora-Rostock-Gotheborg-Bergen-Tromso-Nordkapp-Rovaniemi-Uppsala-Stockholm-Gdansk-Cracovia-Bucuresti)

Drumul prin Romania a fost lipsit de evenimente, dar primul incident notabil a fost la iesirea din tara prin vama de la Nadlac, unde pe o caldura de peste 35oC masinile si soferii acestora au avut de infruntat o coada kilometrica care se formase la punctul de frontiera. Cum cei 5 calatori nu aveau ce altceva sa faca decat sa stea, si-au pus „fetele zambitoare”, si s-au pus pe asteptat.

Dupa aproximativ 3 ore de mers bara la bara, intr-o caldura care transformase bietele caroserii ale babutelor in niste plite pe care se putea gati „sanatos si fara ulei” au ajuns in dreptul gheretelor vamesilor. La controlul de rutina au fost intrebati unde merg iar cand au raspuns ca destinatia finala este Franta, majoritatea personalului existent in vama precum si ceilalti soferi/pasageri opriti pentru controlul de rutina i-au incurajat si felicitat pentru initiativa. Au reusit sa treac cu bine si fara sa fiarba motoarele, de aceasta incercare si sa se indrepte catre Paprika Csarda, hotel aflat la aprox. 600 km de Deva, unde fusese programata prima oprire pentru odihna.

Urmatoarea problema a fost trecerea prin M0, soseaua de centura a Budapestei, care era efectiv blocata la ora la care au ajuns pe ea, respectiv 7 seara.

In acest moment situatia nu era foarte „roza” pentru cei 5 calatori, deoarece trebuiau sa ajunga la hotel pana la 10 seara, altfel rezervarea urma sa fie anulata. Au sunat la hotel pentru a prelungi rezervarea, dar s-au lovit de hotararea categorica a celor de la receptie, ori ajung pana la 10 seara ori le anuleaza rezervarea. Intr-un final apeteotic au reusit sa treaca de blocajul de pe M0 si sa se indrepte catre hotel de care ii desparteau aproximativ 190 km. Din acest moment s-a renuntat la mersul „batraneste” cu 90 – 100 km/h si daciile au inceput sa vada constant viteze de 120-130 km/h, prin zonele in care autostrada nu era in reparatii. Poate pentru masinile din ziua de azi aceste viteze nu sunt niste valori prea mari, dar pentru niste masini cu o vechime cuprinsa intre 32 si 49 de ani reprezinta un efort.

La ora 22 au reusit sa ajunga la destinatia propusa fara incidente sau probleme de natura tehnica. Trebuie sa recunosc ca au avut noroc sa ajunga la timp, pentru ca multi turisti care isi facusera planul sa inopteze la acelasi hotel, dar nu au avut inspiratia sa-si faca rezervarea anticipat, nu au mai avut unde sa se cazeze, hotelul fiind plin, asa ca au dormit in sau printre masini. Odihna a fost tot ceea ce ne isi doreau drumetii nostri dupa o zi de mers prin soarele si caldura naucitoare din Romania si Ungaria.

Aceasta etapa fiind parcursa cu bine si dupa o binemeritata noapte de odihna, a doua zi cele 3 dacii cu cei 3 soferi si 2 pasageri s-au indreptat catre Linz unde era programata urmatoarea oprire. O etapa scurta de condus de doar 250 km.

Popas turistic la Linz

La Linz a fost programata o oprire ceva mai lunga pentru a da prilejul masinutelor sa-si traga sufletul dupa cei 1200 km parcursi pana acolo. Soferii si pasagerii au purces la vizitarea la pas a orasului si a Varfului Pöstlingberg iar seara s-au delectat cu un traditional snitel vienez si o bere indigena.

Pauza de odihna de la Linz a luat sfarsit si pe 2 septembrie au pornit la drum catre Stuttgart, urmatorul popas in peripul european, oras in care au ajuns pe la 6 seara dupa o etapa de 450 km parcursi pe “vestitele” autobahn-uri din Germania.   

Impresia dupa o zi de deplasare a fost dezamagitoare, majoritatea autostrazilor erau in reparatii, aglomerate, multe blocaje si limitari de viteza peste tot. Uite asa s-a spulberat mitul cu autostrazile din Germania care sunt perfecte cu asfalt impecabil si pe care se circula fara limita de viteza peste tot. Singurul lucru care nu s-a schimbat a fost impresia pe care o aveam despre civilizatia la volan a nemtilor. Calatorii nu au avut parte de claxoane injurioase la adresa faptului ca mergeam cu niste masini mai vechi de 30 de ani pe soselele lor ci doar de felicitari si incurajari de fiecare data cand erau vazuti pe drumuri sau prin benzinarii si mai ales cand vedeau de unde vim si li se spunea unde mergeau.

Daciile, vedete printre șoferii de TIR europeni

Tot cand au ajuns la Stuttgart au avut parte de o supriza placuta, astfel la momentul cand s-au conectat pe Facebook au constata ca au devenit vedete pe paginile soferilor de tir, masinutele lor fiind pozate pe autostrada linga Augsburg de catre un tir-ist care a difuzat poza peste tot pe unde a nimerit aceasta devenind virala.

Oprirea la Stuttgart a durat 2 zile in care au fost programate vizite la muzeul Porsche si Mercedes.

Dupa cele 2 zile de odihna au urmat inca 2 zile de condus pana in La Douze, punctul culminant al acestei expeditii. Inainte de a porni la drum la oprirea de la Leonberg celor 3 Dacii care au plecat pe 30 august din Romania li s-au mai adaugat inca 2, respectiv un autoturism Dacia 1300 fabricat in anul 1974 condus de Filip Catalin, si un autoturism Dacia 1310 fabricat in anul 1993 si condus de catre Costin Manga. Demn de mentionat ca nici acesti 2 posesori si pasionati ai autoturismului nostru national nu sunt la prima isprava de acest gen. Astfel Dacia 1300 condusa de catre Catalin Filip a parcurs in 2009 distanta Bucuresti – Nordkapp – Bucuresti iar in 2017 s-a deplasat pe traseul Bucuresti – Cabo da Roca – Bucuresti, in ceea ce il priveste pe Costi Moga acesta a fost cu dacia pe care o detine si conduce in anul 2013 pe traseul Bucuresti – Praga – Bucuresti, in 2015 Bucuresti – Cracovia – Bucuresti iar in anul 2016 Bucuresti – Paris – Bucuresti.

Deplasarea de la Stuttgart pana in La Douze s-a desfasurat fara incidente sau probleme tehnice iar masinile si participantii au ajuns cu bine la destinatie unde la coloana venita din Romania s-a mai alaturat o Dacie 1410 Sport fabricata in 1986 si condusa de catre Vlad Gabriel Stanciu, (masina care are de asemenea o bogata experienta pe drumurile europene (2016: Bucuresti– Budapesta – Bratislava – Viena – Ljubljana – Zagreb – Plitvice Lakes – Nehaj Fortress – Belgrad – Timisoara – Cascada Bigar – Bucuresti, in anul 2017 – Bucuresti– Cracovia – Varsovia – Vilnius – Riga – Talinn – Helsinki – Oulu – Muonio – Tromso – Narvik – Bodo – Mosjoen – Trondheim – Oslo – Copenhaga – Berlin – Praga – Balaton –  Bucuresti iar in anul 2019 Bucuresti – Nis – Podgorita – Sarajevo – Zadar – Verona – Lugano – Monaco – Nice – Marseille –Montpellier – Toulousse – Andorra La Vella  – La douze – Chalonnes-sur-Loire – Amboise – Auxerre – Luxemburg – Trier – Furtwangen (Padurea Neagra) – Zurich – Ravensburg – Salzburg – Hallstatt – Budapesta – Bucuresti) si un Renault 12 S din Spania condus de Gabriel Cucos.

Evenimentul care s-a desfasurat pe parcursul a 2 zile a cuprins in ziua de sambata o plimbare de o jumatate de zi in zona Dordogne – Périgord.

Dupa amiaza a fost programata o petrecere campeneasca in centul orasului urmata seara de un concert si discoteca, duminica fiind rezervata pentru etalarea masinilor in centrul localitatii si targul colectionarilor de piese sau alte obiecte avand legatura cu pasiunea participantilor pentru autoturisme. 

Demn de mentionat este ca in ceea ce priveste numarul participantilor la aceste eveniment, Romania a fost pe locul 2 ca numar de participanti dupa echipajele sosite din Spania.

Cum din pacate fiecare lucru frumos trebuie sa se termine, si acest frumos eveniment a ajuns la final, asa ca in data de 9 septembrie, cei 6 soferi, pasagerii si masinutele lor au plecat, cu tristete in suflet dupa minunatele clipe petrecute pe taram francez, spre Romania. Cum la mijloc era o problema de timp liber avut la dispozitie pana sa ajunga acasa, grupul s-a scindat, Dacia 1410 Sport condusa de Vlad Gabriel Stanciu a plecat spre nord catre Valea Loarei, 2 masini au plecat mai devreme in timp ce celelalte 3 au plecat un pic mai tarziu din La Douze. In acest moment au avut parte de inca o problema „tehnica”, respectiv cele 3 GPS-uri au dat rateuri, refuzand sa coopereze. Astfel cele 3 masini au parcurs aproape 150 de km prin Franta fara ajutorul GPS-urilor deoarece acestea fie nu calculau traseul pana la Munchen unde aveam programata urmatoarea oprire, ramanand blocate pe „reconfigurarea traseului”, fie nu se conectau la sateliti. La un moment dat s-a luat in calcul renuntarea la ajutorul GPS-urilor si folosirea telefoanele mobile pe post de GPS dar si aceastea aveau probleme de conectare la sateliti si pozitionarea pe teren in timp real.   

Abia dupa ce s-au parcurs mai bine de 150 km din momentul plecarii din La Douze situatia s-a remediat si dispozitivele „inteligente” au revenit la sentimente mai bune si au inceput sa coopereze si sa-si faca treaba. Cu ajutorul lor s-a parcurs distanta ramasa pana la Munchen in 2 zile. Drumul a fost lipsit de probleme si incidente neplacute, singurul lucru notabil a fost traseul indicat de GPS-uri. Astfel dupa iesirea din Franta calatorii nostri abia asteptam sa reinte pe autostrazile din Germania ca sa ajunga mai repede la Munchen, dar GPS-urile nu au fost de acord cu noi, asa ca de la Freiburg im Breisgau si pana la Munchen nu au avut parte de autostrazi ci de drumurile extres si nationale din Germania. Este adevarat ca drumul astfel configurat a fost mai scurt dar tot lipsa autobahn-urilor a fost pe deplin resimtita.

Dupa 2 zile de drum au ajuns la Munchen care i-a intampinat in fapt de seara cu o binevenita racoare si niste bere rece specific bavareza. Zilele petrecute in capitala Bavariei au trecut cu o viteza ametitoare scurgandu-se intre vizitarea orasului si timpul petrecut in 3 din cele mai vestite berarii din oras, Paulaner, Augustiner-Grossgaststätte si nu in ultimul rand Hofbräuhaus.   

Cum si vizita in capitala Bavariei s-a terminat cei 3 soferi au trebuit sa plece spre Romania, asteptandu-i aproximativ 1480 km pana acasa, asa ca s-au decis sa faca distanta in 2 etape, prima pana la Arad adica 950 km si restul pana la Bucuresti in ziua urmatoare. Traversarea Germaniei si a Austriei sa desfasurat fara incidente si probleme tehnice.

Totusi in Ungaria, Dacia din 1987 a inceput sa dea semne de oboseala, adica becul de faza scurta de la farul fata stanga a inceput sa functioneze cu intermitente ajungand pana la momentul cand doar palpaia din cand in cand. Avand in vedere aceasta situatie soferul Daciei 1310 avea la dispozitie 2 optiuni, ori sa desfaca jumatate din masca fata a masinii si sa schimbe becul sau sa riste sa traverseze Ungaria noaptea si ajungerea pana la Arad cu un singur bec functional 100% pe faza scurta. A fost aleasa varianta 2 si s-a mers de la ora 9 seara si pana la ora 12.30 cand s-a ajuns la Arad, in urma celorlalte 2 dacii care luminau drumul, doar cu un singur bec functional pe faza scurta. Parcurgerea M0 – centura Budapestei si traversarea vamei s-a efectuat fara probleme si in mare viteza, deoarece la ora la care au trecut prin ele ambele fiind aproape pustii, fapt ce i-a ajutat sa ajunga cu bine si relativ repede la hotelul din Arad la care aveu rezervarea.

Sambata 14 septembrie au plecat de la Arad cu directia casa, respectiv 2 dacii au plecat spre Bucuresti (Dacia 1300 Taxi Columbia si Dacia 1310 din 1987) iar Dacia 1300 din 1970 a facut un scurt popas la Timisoara unde a participat la evenimentul Fabricat in Romania urmand ca pe seara sa ajunga acasa la Deva. Traseul a fost parcurs fara incidente, poate doar de mentionat ar fi traditionalele flash-uri transmise cu multa daruire de catre meltenii de pe autostrazile din Romania.       

- Publicitate -

EVOLOR inaugurează o nouă fabrică pe platforma industrială Oltchim Râmnicu Vâlcea

EVOLOR inaugurează o nouă unitate de producție pe platforma industrială Oltchim Râmnicu Vâlcea, pe locația fostei fabrici Chempro, achiziționată...

Mediaposte Hit Mail a investit 1,5 milioane de euro într-un depozit mai mare

Mediaposte Hit Mail a investit 1,5 milioane de euro într-un nou depozit destinat serviciilor de fulfillment pentru e-commerce, dar...