Deși în primul trimestru nu a fost finalizat niciun proiect nou de retail la nivel național, ritmul de livrare a crescut semnificativ în lunile aprilie și mai, când aproximativ 150.000 mp de noi spații au fost inaugurate, suprafață care reprezintă 80% din totalul înregistrat în întreg anul trecut, arată datele Cushman & Wakefield Echinox.
Stocul modern de spații de retail din România a ajuns la circa 4,7 milioane mp, ceea ce corespunde unei densități de 250 mp/1.000 de locuitori, încă una dintre cele mai scăzute atât din Europa, cât și din regiunea CEE.
Pe de altă parte, dezvoltatorii au anunțat planuri majore de investiții pentru următorii ani, astfel că ecartul dintre România și celelalte țări din regiune va continua să se reducă. În prezent mai mult de 600.000 mp spații de retail urmează să fie livrate până la sfârșitul deceniului.
Piața rămâne atractivă și pentru cumpărătorii de active imobiliare, având în vedere că în primul trimestru au fost tranzacționate proprietăți de retail în valoare de peste 110 milioane de euro, reprezentând peste 64% din volumul total din perioada analizată. Tranzacțiile au vizat în exclusivitate proprietăți amplasate în afara Bucureștiului.
Vânzările de retail au crescut în primul trimestru cu 3,5%, datorită avansului vânzărilor de produse nealimentare care au înregistrat un plus de 7,8%, în timp ce produsele alimentare, băuturi şi tutun au consemnat un minus de 2%. Agenția de rating Moody’s estimează o creștere medie anuală de 3% a vânzărilor de retail din România până în 2030.