Majoritatea românilor au cheltuit mai puțin pe produse alimentare în 2022 și și-au redus enonomiile și investițiile, arată cel mai recent sondaj Future Consumer Index, realizat de EY.
Astfel, respondenții au indicat că au alocat între 500 și 1.000 lei pentru produse alimentare (74% dintre aceștia, faţă de 80% în 2021), economii și investiții (59%, faţă de 68% în 2021), educație și formare – 27% (faţă de 34% în 2021).
A urmat categoria de cheltuieli îmbrăcăminte și încălțăminte – 25%, aproape la egalitate cu divertisment și relaxare – 24%. Pentru igienă și îngrijire personală, sume de acest nivel vor fi cheltuite de numai 14% dintre respondenți.
Un efect major asupra procesului de cumpărare îl are creșterea galopantă a prețurilor – 22%, urmată de creșterea prețurilor la energie electrică și gaz – 19% și stagnarea salariilor și creșterea inflației – 18%.
Inetresant chiar dacă salariile, potrivit datelor INS, au crescut în primele nouă luni din acest an cu circa 12%, pentru că prețurile au crescut, părerea generală este aceea că au stagnat.
Urmează, în ordine, ca factori de îngrijorare, creșterea costului produselor alimentare și a produselor de uz casnic esențiale – 18%, instabilitatea economică a țării – 11%, fluctuația piețelor (europeană/ globală) din cauza războiului din Ucraina – 11%.
Totuși, cei mai mulți români au declarat că nu au schimbat nimic în consumul de carburanți (66%), în costurile energetice ale gospodăriilor (51%), în consumul alimente de bază (50%) și în achiziții/închirieri imobiliare (72%).
Pe de altă parte, 27% dintre români au declarat că gătesc mai mult acasă, 22%că petrec mai mult timp acasă, iar 20% dintre cei chestionați cumpără mai multe produse prin intermediul platformelor online și doar 14% spun că merg fizic în magazine.
Românii au trecut peste „mirajul” Black Friday
La întrebarea privind Black Friday sau alte campanii de reduceri (Cyber Monday, Single Day etc.) de anul acesta, 61% au răspuns că nu au făcut cumpărături.
Comparativ cu anul trecut, românii au cheltuit mai puțin, iar cei mai mulți dintre aceștia (66%) au declarat că nu au așteptat o campanie de reduceri pentru a cumpăra cadouri pentru Crăciun.
Un procent de 95% dintre respondenți au afirmat că nu au achiziționat nici bilete de avion ieftine sau pachete de vacanță de Black Friday sau în cadrul altor campanii de reduceri.
Dacă anul trecut procentul respondenților care urmăreau campanii online era de 17%, anul acesta, odată cu trecerea pandemiei, acesta a scăzut la 9,4%, iar cea mai mare masă de respondenți(36%) au declarat că fac cumpărături atât în online, cât și în magazine.
La întrebarea privind cuantumul cheltuielilor alocate în acest an pentru cumpărăturile din perioada festivă, sume între 500 – 999 lei sau între 1.000 și 1.500 leisunt cheltuite de câte 27% dintre respondenți, iar peste 1.500 lei de 29%.