All the European investment, retail, real estate, office and industry news in English language

luni | 1 martie | 2021

În 2019, românii au alocat 5% din veniturile lunare pentru achiziția de medicamente

Un nou studiu realizat de Coface privind sectorul de „Comerț cu amănuntul al produselor farmaceutice, în magazine specializate” (CAEN 4773) indică o evoluție pozitivă a veniturilor în 2019 acestea crescând cu aproximativ 8% față de 2018, profitabilitatea aflându-se într-o ușoară creștere.

Studiul a agregat datele a 3.999 de companii care au depus datele financiare pentru anul 2019 (la nivelul lunii septembrie 2020) și care au generat o cifră de afaceri consolidată de 20,6 miliarde lei.

Ponderea cotei de piață cumulate deținute de cei mai importanți 10 jucători este de 33%, ceea ce relevă un grad scăzut de concentrare.

Companiile care activează în acest sector au înregistrat o lichiditate curentă de 1,12 pe parcursul anului 2019, capitalul de lucru având un nivel redus, fiind relativ expus unor șocuri negative și volatilității (scăderea veniturilor sau neîncasarea creanțelor).

Durata medie de colectare a creanțelor înregistrată a crescut de la 62 de zile, nivelul înregistrat în anul 2015, la 75 zile în 2019, în timp ce media la nivel național în aceeași perioadă a scăzut de la 98 de zile până la 89 zile.

Potrivit INSSE, cheltuielile medii lunare alocate pentru cumpărarea de medicamente de uz uman au crescut cu 14% în primele două trimestre din 2020, comparativ cu aceeași perioadă din 2019.

Astfel, dacă în T1 2019, un român aloca aproximativ 76 lei lunar pentru achiziția de medicamente, suma a crescut la 88 lei în T1 2020.

Din perspectiva unităților farmaceutice, cel mai mare număr de farmacii (1.236 ~ 15%) se regăsea în 2019 în Regiunea Nord – Est (Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui).

La polul opus se afla Regiunea Vest cu 684 de farmacii.

Balanța comercială pentru produsele farmaceutice este negativă, valoarea importurilor fiind de peste patru ori mai mare decât cea a exporturilor.

Ambele au fost în ușoară creștere în ultimii trei ani, principalul partener atât pentru exporturi, cât și pentru importuri fiind Uniunea Europeană cu 71% din valoarea exporturilor, respectiv 91% din valoarea importurilor având destinație/sursă țările din UE.

- PUBLICITATE -