All the European investment, retail, real estate, office and industry news in English language

marți | 22 septembrie | 2020

Fake news, o problemă majoră pentru trei sferturi dintre românii din urban

Românii sunt conștienți de existența fenomenului fake news și privesc cu precauție atât informațiile din presă sau de pe rețelele de socializare, cât și pe cele primite de la autorități, arată un studiu recent realizat de către iSense Solutions în luna iulie.

Majoritatea covârșitoare a românilor din mediul urban (98%) au auzit de termenul fake news, iar 75% consideră că știrile false din presă sau din social media constituie o problemă foarte mare în societatea românească.

Facebook, canal principal pentru fake news

Facebook este principalul responsabil, în opinia consumatorilor din mediul urban, pentru distribuția de „fake news” (74% consideră că pe Facebook se propagă multe știri false), dar privesc cu circumspecție și alte surse de informare precum televiziunile (48%), sau presa scrisă (38%).

Față de anul 2016, Facebook a rămas la același nivel de credibilitate în ceea ce privește fake news, însă atât televiziunile, cât și presa scrisă au căpătat mai multă credibilitate în ochii consumatorilor.

- PUBLICITATE -

Acum 4 ani, 59% dintre românii din mediul urban considerau că cele mai multe știri false se dau la TV, iar 61% că cele mai multe știri false se găsesc în presa scrisă.

La polul opus, radioul și website-urile de știri străine sunt considerate ca având o proporție mai mică de fake news (ambele cu 24%).

Televiziunile, principala sursă de informare

Facebook este a doua cea mai utilizată sursă de informare, după televiziuni. 64% dintre românii din mediul urban folosesc Facebook ca sursă de informare (față de 89% în 2016), în timp ce 77% se informează de la TV (față de 90% în 2016).

Pentru a contracara impactul răspândirii știrilor false din presă și de pe rețelele de socializare, majoritatea românilor din mediul urban (74%) afirmă că se informează din mai multe surse, chiar dacă nu se potrivesc cu opinia lor despre un anumit subiect, iar aproape jumătate (45%) declară că verifică dacă o știre este falsă sau nu.

Procentul este similar cu cel 2016, când tot jumătate dintre românii din mediul urban afirmau că verifică dacă o știre este falsă sau nu.

Lipsă de încredere și în autorități

Fie că verifică sau nu știrile pe care le citesc, românii manifestă un grad scăzut de încredere în știri.

În contextul epidemiei de coronavirus, acest lucru este vizibil și în atitudinea față de informațiile comunicate de autoritățile publice. Astfel, 71% consideră că informațiile de la autorități prezintă doar parțial realitatea.

De asemenea, 92% dintre români cred în existența virusului, însă doar 62% declară că s-ar vaccina împotriva COVID-19 dacă un vaccin ar fi disponibil în viitorul apropiat.

- PUBLICITATE -