Facturile la energie lasă 10% dintre gospodării fără bani pentru nevoi de bază

Povara costului cu energia pe bugetul global al gospodăriilor, de peste 10% din venituri, este mult mai mare în trei regiuni

Un procent de 30,8% dintre gospodăriile din regiunea de Nord-Est a țării nu își permit acoperirea nevoilor de consum și aleg, din constrângeri financiare, să nu utilizeze energie, un nivel aproximativ similar cu regiunea Sud-Vest Oltenia – 29,4%.

Procentul gospodăriilor care nu își permit acoperirea nevoilor de consum energetic în restul regiunilor se situează sub 20%, respectiv Sud-Est – 19,1%, Sud-Muntenia – 19,2%, Vest – 11,4%, Nord-Vest – 14,9%, Centru – 18%, în timp ce în București-Ilfov ajunge la doar 8,8%, conform datelor publicate de Observatorul Român al Sărăciei Energetice (ORSE).

Povara costului cu energia pe bugetul global al gospodăriilor, de peste 10% din venituri, este cu mult mai mare în regiunile Sud-Est (35,70%), Sud-Muntenia (38,80%) și Vest (40%) decât în celelalte regiuni. Ultimele două se disting printr-un consum mare de energie cauzat de infrastructura de locuire ineficientă.

Datele analizate de ORSE arată că sărăcia energetică în România rămâne o problemă majoră, afectând un segment semnificativ al populației, în ciuda unei ușoare scăderi a numărului gospodăriilor care alocă peste 10% din bugetul lunar pentru energie (de la 37,3% în 2021 la 34% în 2023).

Șocant, există și un procent de circa 10% din totalul gospodăriilor care, după ce își plătesc facturile la energie, nu mai rămân cu bani în buzunar pentru alte nevoi, precum îmbrăcăminte, medicamente și alte necesități, uneori de bază.

Cauzele sărăciei energetice sunt multiple și interconectate – venituri scăzute, costuri ridicate ale energiei și eficiență redusă a consumului – adesea suprapuse peste alte vulnerabilități sociale. Pentru a preveni și combate sărăcia energetică, sunt necesare măsuri precum renovarea clădirilor pentru a reduce pierderile de energie, accesul mai ușor la surse de energie verde, o coordonare mai bună între autorități și sprijin financiar direcționat către cei care au cu adevărat nevoie.

CITEȘTE ȘI | Peste 45% dintre clienții E.ON România vor avea contoare inteligente în viitor

- publicitate -

articole noi