Liderii organizațiilor continuă să remodeleze portofoliile companiilor lor, în pofida unui mediu geopolitic dificil, 52% dintre corporațiile globale plănuind să realizeze achiziții în anul următor, potrivit celei de-a 21-a ediții a studiului EY Global Capital Confidence Barometer (CCB).
Adoptarea tehnologiei și atragerea talentelor impulsionează tranzacțiile: două treimi (66%) dintre respondenți intenționează să aloce peste 25% din capitalul total dedicat investițiilor în tehnologie, vizând în mod special soluții care să le alimenteze creșterea. Mai mult de jumătate dintre directorii executivi (56%) vor să realizeze aceste investiții prin intermediul achizițiilor, al asocierilor de tip joint ventures sau al fondurilor externe cu capital de risc. În același timp, aproape două treimi dintre respondenți (61%) întâmpină dificultăți în atragerea talentelor cu abilitățile necesare, iar acest procent este și mai mare în Regatul Unit (66%) și Germania (72%).
„Urmând tendințele globale, apetitul pentru fuziuni și achiziții se menține și pe piața locală. România rămâne o piață atractivă pentru investitori, interesul acestora fiind susținut de creșterea constantă economică din ultimii ani și de situația geopolitică favorabilă. Sectoarele unde vom vedea mișcări în perioada următoare sunt serviciile medicale, bunurile de consum, sectorul energetic, imobiliar și de tehnologie”, spune Florin Vasilică, Liderul departamentului Asistenţă în tranzacţii, EY România.
Mulți executivi nu întrevăd o recesiune economică
Probabilitatea unei recesiuni pe termen scurt și mediu nu este considerată o amenințare semnificativă, majoritatea respondenților (54%) nu se așteaptă la o recesiune economică. Dar, în timp ce mare parte dintre directorii executivi din cele mai multe economii importante rămân încrezători în perspectivele lor economice, 80% dintre respondenții din Germania și 62% dintre cei din Regatul Unit se așteaptă la o recesiune.
În pofida acestor preocupări, piața tranzacțiilor din Germania și Regatul Unit a rămas activă în 2019. Directorii executivi din SUA sunt cei mai optimiști, 78% dintre aceștia nu iau în calcul posibilitatea unei recesiuni economice semnificative pe termen scurt și mediu.
Companiile reușesc să gestioneze problemele comerciale și tarifare, care ar putea fi percepute drept factori de subminare a încrederii economice. Aproape două treimi dintre companii (64%) planifică să-și diminueze impactul problemelor comerciale și tarifare prin reconfigurarea lanțurilor de aprovizionare și relocarea unităților de producție. Iar 22% dintre companii își reevaluează opțiunile de răspuns la această situație în rapidă schimbare.
EY preconizează o varietate de tranzacții competitive și ostile
În contextul acestor perspective economice optimiste, se estimează o piață a tranzacțiilor extrem de competitivă în 2020. Opt din zece respondenți se așteaptă la o intensificare a ofertelor ostile și competitive în anul următor, iar 75% dintre respondenți preconizează că investitorii privați vor juca un rol important în ceea ce privește achizițiile.
De asemenea, directorii executivi consideră că vor asista la o intensificare a activității din zona megatranzacțiilor (de peste 10 miliarde de USD), mai mult de jumătate dintre aceștia estimând o creștere a numărului de tranzacții care depășesc pragul de 10 miliarde de USD. Aproape trei sferturi dintre respondenți (72%) nu anticipează nicio scădere a activității de fuziuni și achiziții în general, iar un procentaj similar (71%) dintre directorii executivi preconizează o creștere a tranzacțiilor transfrontaliere.
SUA recâștigă primul loc, iar Regatul Unit rămâne atractiv pentru investitori
Conform raportului EY, SUA ocupă primul loc în topul destinațiilor pentru investiții. Deși persistă incertitudinile legate de Brexit, studiul constată că atractivitatea Regatului Unit se menține, investitorii considerându-l a doua destinație preferată pentru investiții de la nivel global. SUA și Regatul Unit au devansat Germania (locul al treilea), China (locul al patrulea) și Canada (locul al cincilea).
Definirea misiunii și crearea de valoare pe termen lung
Misiunea și impactul social avansează printre prioritățile conducerilor companiilor și remodelează în mod fundamental modul în care acestea își măsoară succesul. Aproximativ 84% dintre companii și-au definit deja sau plănuiesc să-și stabilească în anul următor parametrii de raportare a impactului social.