2020 ar putea aduce un curs al euro în intervalul de 4,85 – 4,90 lei și un dolar la 4,40-4,55 lei, estimează majoritatea companilor chestionate de Moneycorp și Frames, într-un sondaj privind dinamica evoluției de pe piața valutară românească.
Evoluția deficitului comercial si situația macroeconomică generală internă reprezintă principalele argumente luate în calcul de mediul de afaceri.
Potrivit sondajului realizat online, la care au fost invitați să răspundă reprezentanții a peste 1000 de companii medii și mari din domenii diverse precum IT&C, asigurări, importatori de produse metalurgice și echipamente industriale, FMGC și Turism, majoritatea respondenților (51,1%) au estimat că, la finalul anului 2020, cursul euro/leu se va afla in intervalul 4,85 – 4,90 lei.
25,5% dintre cei chestionați văd o evoluție a euro ceva mai temperată în raport cu leul, în intervalul 4.80 lei/euro – 4.85 lei/euro, în timp ce 3,8% au situat moneda europeană la o cotație sub nivelul de 4,8 lei. 13,6% au indicat un nivel al euro peste 4,9 lei, la finalul anului, în timp ce 6% dintre respondenti au evitat să se pronunțe.
Și în privința dolarului, oamenii de afaceri văd o depreciere semnificativă a leului în 2020.
39,7% dintre cei chestionați au plasat moneda americană în intervalul 4.4 lei/dolar– 4.55 lei/dolar, iar 25,5% în intervalul 4.3 lei/dolar – 4.4 lei/dolar. Un procent însemnat dintre cei chestionați, 15,8%, au indicat o depreciere a monedei naționale peste pragul de 4.55 lei/dolar.
Ce influențează cursul valutar
Întrebați care cred că este factorul care influențează cel mai mult dinamica cursului valutar în România, cei mai mulți dintre respondenți (32,9%) au indicat accentuarea deficitului balanței comerciale, altfel spus nivelul mai ridicat al importurilor față de cel al exporturilor.
Situația macroeconomică generală internă reprezintă, în opinia a 26,6% dintre participanti, un alt motiv care determină evoluția pieței valutare. Pe lista cauzelor s-au mai regăsit tranzacțiile valutare speculative (19,6%) și evoluția de pe scena politică internă (18,4%).
Potrivit experților Moneycorp, dincolo de deprecierea balanței comerciale și implicațiile evoluțiilor externe, România se află într-o zonă sensibilă din punct de vedere a percepției investiționale, mai ales că trece printr-o perioadă plină de provocări în domeniul bugetar și politico-administrativ ( instabilitate guvernamentală, perioadă preelectorală etc.)
Semnelor de întrebare privind dinamica economică din 2020 li s-au adăugat, în ultima perioadă, și incertitudinile legate de impactul economic al epidemiei de coronavirus care a afectat deja economia mondială.
Companiile chestionate de Moneycorp și Frames estimează, totodată, că și francul elvețian se va aprecia semnificativ în fața monedei naționale, în acest an. 31% dintre cei care au răspuns sondajului văd francul elvețian la o cotație între 4.50 lei– 4.65 lei până la finele anului, în timp ce 25% îl estimează în intervalul 4,4-4,5 lei.
Cum te poți proteja de fluctuația cursului
Pentru companii, previziunile privind inflația și cursul valutar au o importanță majoră în definirea activităților economice din 2020. Deprecierea leului din aceste zile, la minimul istoric absolut, crează probleme în cascadă pe lanțurile economice, cu consecințe semnificative în atingerea target-urilor de profitabilitate.
Analiștii Moneycorp spun că presiunea pe marja de profitabilitate, cauzată de volatilitatea cursului valutar, poate fi evitată prin folosirea de către companii a unor produse și strategii de hedging.
„Este un semn că economia românească se maturizează și că din ce în ce mai multe companii au înțeles că prin soluții personalizate de hedging pot diminua semnificativ riscurile valutare și pot fi mai competitive. Așa se explică faptul că, potrivit rezultatelor sondajului, 25.8% din firmele chestionate folosesc contractele forward ca și instrument de hedging”, afirmă Claudiu Ghebaru, Senior Dealer Moneycorp România.
Euro este o monedă de încredere pentru români
Moneda europeană este cea mai populară formă de economisire pentru români. 58,7% dintre ei au indicat euro drept moneda în care are au cea mai mare încredere să economisească. Dolarul american se află, de asemenea, în topul preferințelor, cu 33,2%, în timp ce în moneda națională au încredere să economisească numai 7,6% dintre respondenți.
Sondajul realizat de Moneycorp și firma de consultanță Frames a fost derulat în perioada 24-27 februarie, pe un grup de peste 1000 de companii din domenii diverse, precum IT&C, Asigurări, Echipamente Industriale, FMGC sau Turism.
Profilul respondenților a fost reprezentat de middle si top management, cu studii superioare, 63% bărbați și 37% femei, cu o vârstă medie de 41 de ani.