Cei mai mulți dintre românii din marile orașe au fost dispuși să aloce între 200 și 500 lei anul acesta pentru cadourile de Paști, aceeași sumă fiind prevăzută și pentru masa festivă, arată Future Consumer Index realizat de EY România.
Totodată, 2022 a fost un an în care nici biletele de avion, nici pachetele de vacanță nu au avut căutare.
Astfel, 63% au declarat că nu au așteaptat o campanie de reduceri și nici nu au economisit pentru a face cumpărăturile pentru masa de Paști, iar 65%, au spus că au alocat între 200 și 500 lei.
Un procent de 28,5% dintre ei au spus că au fost dispuși să cheltuiască între 500 și 1.000 de lei, iar 8,7 % au arătat că au prevăzut cheltuieli de sub 200 lei.
Pe de altă parte, majoritatea respendenților au declarat că au cheltuit cu 30% mai mult decât anul trecut.
În ceea ce privește cadourile oferite de Paște, 44% dintre respondenți au arătat că ele s-au situat între 200 și 500 lei, 21,5% între 500 și 1.000 lei, 19,3% sub 200 lei și doar 15% au spus că au trecut de 1.000 lei.
Totodată, cei care au completat răspunsurile pentru studiu au arătat că au resimțit în proporție de 37,3% o creștere a valorii cumpărăturilor de anul acesta de cel puțin 10-20%.
Alți 18% dintre respondenți au spus că au văzut o creștere și de 30% și peste anul acesta, iar un procent de 22% a spus că sumele cheltuite au fost comparabile cu cele de anul trecut.
Românii sunt îngirjorați de evoluția situației economice
Românii sunt, asemeni respondenților indexului global, îngrijorați de evoluția economică viitoare, astfel încât declară că intenționează să economisească sume mai mari (68%).
Când li s-a cerut să evalueze impactul situației actuale asupra situației personale, cei mai mulți (68%) dintre respondenți au răspuns că economisesc mai mulți bani decât în trecut.
Alți 48,3 % spun că au reușit să-și atingă (unele sau toate) obiectivele financiare, deoarece au economisit în timpul pandemiei.
Un procent mare, 19%, au declarat că li se pare dificil să plătească pentru produse esențiale, cum ar fi alimente, îngrijire medicală și locuință.
60% dintre cei care au completat chestionarul au declarat că li s-au redus investițiile, 41% că li s-au redus dividendele, iar 22% că au suferit pierderi financiare.
62% dintre respondenți sunt de părere că va dura cel puțin 1-2 ani până când situația economică provocată de creșterile de prețuri la energie și de conflictul geopolitic se va normaliza.
Alți 18% cred că războiul din Ucraina și criza economică vor dura cel puțin 4-12 luni. De remarcat procentul mare al celor care spun că nu pot estima – 17,2%.
În ceea ce privește tendințele pe următoarele șase luni, românii estimează că vor aloca cele mai mari sume de bani pentru produsele alimentare, pentru economii și investiții.