Doar 43% din respondenții unui studiu realizat în urma unui plan de cercetare complex și inclus în Raportul Pareto 2024 sunt de părere că se trăiește mai bine în România acum decât înainte de aderarea la UE, iar 15% se gândesc să emigreze.
Această percepție depinde foarte mult de nivelul financiar și educațional al respondenților. Spre exemplu, 95% din oamenii de pe LinkedIn, majoritatea manageri, sunt de părere că în România se trăiește mai bine acum decât înainte de aderarea la UE. În schimb, doar 43% din publicul comercial crede asta, iar procentul scade la 35% între cei care folosesc frecvent TikTok.
Cele mai apreciate beneficii ale UE sunt libertatea de a călători, munci și învăța oriunde în Uniune (73%), investițiile străine care au generat locuri de muncă (63%) și fondurile europene prin care s-a dezvoltat infrastructura (63%).
În schimb, românii sunt dezamăgiți de eficiența Uniuni Europene în combaterea corupției sau de felul în care vocea României este auzită și respectată ca parte din blocul comunitar și de faptul că țara a pierdut forță de muncă bine calificată.
Deși consumă la greu fake news, românii cred ca sunt greu de păcălit!
Chiar dacă nivelul de încredere în mass media este foarte scăzut, doi din trei respondenți sunt de părere că lor nu li s-a întâmplat niciodată să fie păcăliți de știri false, iar mai bine de jumătate dintre aceștia cred că acest lucru li se întâmplă altora.
Dezinformarea e strâns legată și de social media, unde consumul este ridicat, aproximativ trei aplicații de acest fel fiind utilizate frecvent de romanii digitalizați. Clasamentul primelor 5 platforme social media arată astfel: Facebook 77%, Instagram 53%, TikTok 51%, Telegram 23%, Pinterest 22%.