- 44% dintre respondenți își achită facturile la utilități online și acesta este obiceiul pe care doresc să îl mențină și după relaxarea restricțiilor de deplasare;
- Aproape 35% dintre respondenți lucrează de acasă;
- Telemedicina a fost adoptată de 4% în doar şase săptămâni de izolare socială, un start foarte bun;
Telekom Romania a realizat un sondaj de opinie online, pentru a afla cum s-a schimbat comportamentul consumatorilor și care vor fi noile obiceiuri de consum.
Aplicații pentru lucrul de la distanță
Conform sondajului, peste 34,7% dintre respondenţi lucrează în acest moment de acasă. Aceștia folosesc preponderent Skype pentru comunicarea cu echipele lor (22,9% dintre respondenţi).
Pe locul doi ca popularitate este aplicaţia Zoom cu 20,6% din răspunsuri, urmată de Microsoft Teams cu 11,9%, Google Hangouts cu 11,5, Skype for business cu 7,6% și WhatsApp cu 5,6%.
Facebook, rețeaua socială preferată
Când vorbim de petrecerea timpului pe rețelele de socializare, Facebook rămâne platforma preferată a 35,5% dintre respondenți. Pe locul doi este YouTube (28,9%), apoi celelalte platforme: Instagram (11,2%), TikTok (6%), Pinterest (4,8%), Reddit (4,7%), LinkedIn (4,2%), Snapchat (3,7%) și Twitter cu (2,8%).
Servicii de telecomunicații folosite în contextul general actual
Internetul este este cel mai folosit serviciu de comunicaţii pe care îl folosesc 38,6% dintre respondenţi. 34,4% folosesc telefonia mobilă, 24,3% folosesc serviciul de televiziune şi numai 0,7% folosesc telefonia fixă.
Plăți online versus plăți offline
Restricţiile de deplasare au dus la adoptarea plăţilor online pentru facturile la utilități și servicii.
Astfel, 44% dintre respondenți achită toate facturile online, 30,7% și online, dar și fizic, iar 25,3% le achită doar fizic, deoarece, în opinia lor, acest tip de plată le oferă siguranță.
Cumpărături de strictă necesitate online versus cumpărături de strictă necesitate offline
Potrivit Eurostat, în 2019, 23% din populație cumpărau online, iar acum chiar și în contextul general actual, 55% dintre respondenți continuă să meargă la cumpărături în magazinele fizice, luându-și măsurile de protecție recomandate de autorități, 27,1% și-au făcut provizii din timp și nu mai merg la magazin atât de des, 25,3% își fac cumpărăturile și în magazinele fizice, dar și online și doar 7,8% au apelat exclusiv la serviciile de livrare pentru a-și achiziționa cele necesare.
Ca frecvență de deplasare, 43,3% merg o dată sau de două ori pe săptămână la cumpărături, 38,5% mai rar de o dată pe săptămână, 6,6% dintre respondenţi merg zilnic la cumpărături, 1,4% de 5-6 ori pe săptămână și 10,1% de 3-4 ori pe săptămână.
Jumătate dintre cei care au răspuns la sondaj folosesc preponderent telefonul mobil pentru a plasa o comandă, 42,2% folosesc laptopul sau desktop-ul și doar 7,4% folosesc tableta.
Cum plasează românii comenzi online
Ca platformă preferată de plasare a comenzilor online, 32,8% dintre respondenți folosesc atât aplicațiile mobile, cât și paginile web pentru a plasa o comandă către un comerciant, 29,5% folosesc pagina web, 14,1% folosesc aplicația dedicată, iar 23,6% dintre respondenți nu folosesc nici una, nici alta și își achiziționează produsele direct prin apel telefonic, e-mail sau merg direct în magazinul fizic.
Activitățile de petrecere a timpului acasă
Printre activitățile pe care le desfășoară oamenii acasă, sondajul online a relevat că în contextul general actual: 72% dintre respondenți au spus că îşi petrec timpul liber având activități cu familia, 58% vizionează seriale și filme, 31% învață lucruri noi, 23% fac sport în casă, 11% aleargă în proximitatea locuinței și 7% au alte activități.
Non-urgențele medicale
O premieră care confirmă trendurile globale, este adopția graduală a telemedicinii, 4% dintre respondenți au răspuns că recurg la acest mod de a se îngriji de săntatea personală.
Pentru non-urgențele medicale din această perioadă, 61,1% dintre respondenți au declarat că apelează la sfaturile medicului de familie, 23,9% așteaptă să fie ridicate restricțiile pentru a merge la medic, 14,2% apelează numerele de telefon avizate, 11,8% folosesc aplicația medicală de pe telefon, 5,5% își iau măsuri de protecție și se duc la spital.
Ce noi obiceiuri digitale intenționează românii să mențină
Respondenții la sondajul online au declarat și care sunt obiceiurile digitale pe care doresc să le mențină după relaxarea măsurilor impuse de autorități privind circulația persoanelor: astfel plata online a facturilor este obiceiul digital pe care cei mai mulţi dintre români și l-ar dori să și-l mențină pe viitor (59% dintre respondenți), urmat de cumpărăturile online (42,7%) și 24,5% ar dori să păstreze legătura cu medicii la distanță (prin aplicații sau prin telemedicină).