Cifra de afaceri a retailului alimentar este estimată în jurul nivelului de 130 miliarde lei în 2020, după ce, în 2019, a înregistrat venituri de 118 miliarde lei, arată KeysFin.
Creșterea se datorează atât proviziilor făcute de populație la începutul pandemiei, cât și trendului ascendent al vânzărilor online din food retail.
Cu toate acestea, în 2021, analiștii KeysFin se așteaptă la o revenire la ritmul de creștere medie anuală din ultimii 10 ani, de 7%, la aproximativ 140 miliarde lei.
Industria de retail alimentar număra peste 228 mii de angajați în 2019, dintre care cei mai mulți lucrau pentru Profi, respectiv 16,3 mii din aceștia (creștere 20% în 2019).
Kaufland, Lidl și Carrefour sunt cei mai mari retaileri
Cei mai mulți români și-au făcut cumpărăturile la Kaufland, care rămâne liderul pieței de retail alimentar, cu o cifră de afaceri de 11,9 miliarde lei și o cotă de piață de peste 10% în 2019.
Compania germană este și cel mai profitabil jucător din piață, înregistrând un profit net de 847,7 milioane de lei, respectiv 19,7% din total.
Urmează Lidl, cu o cifră de afaceri de 9,8 miliarde lei și o cotă de piață de 8,3% și Carrefour cu 8,2 miliarde si 6,9% din total.
Pe următoarele locuri, respectiv 4 și 5, se situează Profi (6,2%) și Mega Image (5,6%).
Cele mai mari 10 companii din retail-ul alimentar au avut o cifră de afaceri cumulată de aproape 65 miliarde lei, generând peste 55% din cifra de afaceri totală a industriei în 2019.
Profitul, în creștere
În 2019, profitul net al companiilor din domeniu a înregistrat o creștere cu 13% în comparație cu anul precedent și a fost cu 247% mai mare decât în 2010, până la 4,3 miliarde lei.
Primii cinci jucători au înregistrat cumulat un profit net de 1,9 miliarde lei, ceea ce a constituit 44% din total, în 2019.
Rezultatul net (profit net minus pierdere netă) a ajuns de la o pierdere de peste un miliard de lei în 2011, la un rezultat net pozitiv de 3,6 miliarde lei în 2019.
Comerțul cu amănuntul a crescut puternic în 2020
Potrivit datelor INS, comerțul cu amănuntul a crescut cu 2,2% în 2020 față de 2019.
Pentru comerțul de mărfuri alimentare, băuturi și tutun la nivel agregat s-a înregistrat un avans de 2 ori mai mare, de 5% în 2020 față de 2019.
În comerțul cu ridicata s-a majorat cu 3% față de 2019, în ciuda unui declin total al economiei de 4% în 2020.