Efectul crizei semiconductorilor asupra industriei auto mondiale este fără precedent și se estimează că pierderile vor depăși peste 200 miliarde dolari.
Cifra reprezintă valoarea de vânzare a mașinilor ce nu au putut fi produse din cauza lipsei microprocesoarelor.
Unele cabinete de analiză spun că vor fi produse cu peste 7 milioane de mașini mai puțin în lume, iar altele indică un număr de peste 10 milioane.
Automat, este afectată și piața auto SH, pentru că cei care își doresc o mașina nouă, de obicei, o schimbă pe cea veche, care intră în circuitul second-hand.
Iar atâta timp cât mașina nouă are o întârziere foarte mare de punere pe piață, nici mașina rulată nu intră în circuit și nu alimentează piața second-hand.
În acest context, platforma Autovit a remarcat o creștere a cererii pentru mașinile SH și creșterea prețurilor, ca efect imediat al creșterii cererii.
Cum a evoluat piața mașinilor noi în 2021
Cea mai bună lună pentru mașinile noi a fost august, cu peste 16.000 de unități lansate în circulație, în timp ce luna cea mai slabă a fost ianuarie (6.000 de mașini).
Pentru șase luni consecutive – din martie până în august – cifrele din 2021 au fost mai mari decât în 2020 și se părea că anul acesta va aduce o creștere de peste 10-15% a pieței.
Din septembrie până în noiembrie piața mașinilor noi a scăzut față de 2020, mai ales din cauza crizei semiconductorilor, care a făcut ca unele modele auto să fie livrate cu întârzieri mari.
Totuși, anul 2021 s-a încheiat cu un total de 121.208 de mașini noi înscrise în circulație.
Piața mașinilor second hand din import a crescut
Piața mașinilor second-hand din import a crescut de la 381.495 unități în 2020 la 395.759 unități în 2021.
Minimul a fost atins în decembrie, cu puțin peste 27.000 de mașini, iar maximul a fost în martie, când au fost înmatriculate în România peste 36.000 de mașini SH din import.
Anul 2021 s-a încheiat cu aproximativ 400.000 de unități înmatriculate, ceea ce reprezintă o creștere de 3,74% față de 2020, când totalul a fost de 381.495 de mașini.
Cel mai bun an din istorie pentru reînmatriculări
Pentru reînmatriculări (tranzacții cu mașini SH pe plan intern) 2021 este cel mai bun an din istorie, totalul fiind de 655.804 unități, cu aproape 20% mai mult decât în 2020.
Luna martie, cu 63.998 de mașini reînmatriculate, a fost luna cu cele mai multe mașini înmatriculate din istoria României.
Chiar și cea mai slabă lună din acest an a înregistrat cifre foarte mari: peste 50.000 de mașini, în luna noiembrie.
2021 este al doilea an în care piața auto a reînmatriculărilor depășește 600.000 de unități, primul fiind 2019.
În total, volumul de mașini din 2021 este cât cel combinat din trei ani consecutivi: 2013, 2014 și 2015.
Cele mai căutate mărci auto de către români
În topul mașinilor noi, cea mai populară este Dacia, 27% dintre români preferând marca autohtonă.
Locul doi este ocupat de Hyundai, iar următorul de Toyota, fiecare, cu aproape 8% din piață.
Ford și Volkswagen completează top 5, Renault a fost pe locul 7, în timp ce pe locul 8 în clasamentul celor mai populare mărci auto s-a aflat marca Suzuki.
Conform datelor DRPCIV, la mașinile second-hand din import, cea mai populară marcă este Volkswagen cu 25% din dintre preferințele românilor.
Audi și BMW au fiecare câte 9%, iar Ford și Opel au înregistrează fiecare aproximativ 7% cotă de popularitate.