Anul 2023 s-a încheiat cu un nivel de activitate consistent pentru sectorul industrial și logistic, cu contracte de închiriere pentru aproximativ 770.000 de metri pătrați, potrivit raportului anual publicat de Colliers.
Atunci când se analizează suprafața închiriată efectiv, doar aproximativ 38% din cererea de închiriere a provenit din București, în scădere de la 48% în anul precedent și 63% în 2021.
Stocul modern total a depășit la 7 milioane mp în 2023, în creștere de la 6,2 milioane de metri pătrați la sfârșitul lui 2022, cu CTP și WDP cei mai mari proprietari de pe piață, cumulând mai bine de jumătate din spațiul închiriabil.
Anul trecut, chiriașii din sectorul auto au realizat cea mai mare parte a tranzacțiilor, aproximativ 30% din totalul contractelor, depășind logisticienii (operatorii 3PL, aproximativ 23%).
Pe termen lung, o altă tendință rămâne valabilă, și anume reorientarea chiriașilor către centrele orașelor, în special către București, în contextul unei piețe competitive a comerțului electronic.
Cele mai mari tranzacții din 2023
Cele mai mari tranzacții de anul trecut au fost toate în zona a 50.000 de metri pătrați, printre care și noul contract de închiriere al Inter Cars la VGP Park din Brașov, intermediat de Colliers.
Urmează extinderea fabricii Pirelli din Slatina de către WDP și reînnoirea contractului cu CTP din Timișoara de către FM Logistics (parte a unui acord de sale and leaseback care acoperă 100.000 de metri pătrați de depozite).
CITEȘTE ȘI: Piaţa locală a spaţiilor industriale şi logistice, poate ajunge la 8 milioane mp
Rata de neocupare a spațiilor de depozitare de top a rămas un nivel de o singură cifră, de cele mai multe ori sub 5%, în majoritatea subpiețelor din România, inclusiv în București.
Chiriile au crescut de la un nivel semnificativ mai mic de 4 euro pe metru pătrat la sfârșitul lui 2021, spre 5 euro pe metru pătrat pentru un spațiu mediu/depozit de tip build-to-suit (BTS) într-o poziție bună.