Un studiu GFK prin care a fost monitorizat consumul casnic arată o creștere cu 2% a coșului de cumpărături pentru produsele de larg consum în 2014 față de 2013.
În majoritatea țărilor din Europa, frecvența cumpărăturilor este în scădere ușoară, România fiind una dintre puținele țări în care frecvența de cumpărare este în creștere. Acest lucru vine atât din faptul că scena de retail modern se dezvoltă cu noi magazine și formate de proximitate, dar și datorită faptului că, în căutarea celor mai bune oferte și sortimente, cumpărătorii vizitează mai multe magazine.
Frecvența de cumpărare a românilor se aseamănă cel mai mult cu cea a austriecilor, ambii mergând la shopping pentru aprovizionare aproximativ o dată la o zi și jumătate pe parcursul unui an.
Mâncarea, incluzând atât alimentele proaspete (fructe, legume, lactatele, carne, panificație) cât și cele cu un termen mai mare de valabilitate (conserve, ulei, făină, mălai) reprezintă 70% din valoarea coșului anual de cumpărături.
“Observăm o predilecție mai mare din partea bucureștenilor și a locuitorilor din orașele mari pentru achizitionarea alimentelor proaspete, în special lactate și carne. De cealaltă parte însă, familiile tinere au un consum casnic mai mic pe această categorie, cele mai probabile cauze fiind lipsa de timp, dietele specializate, dar și ieșirile la restaurant. În același timp însă, gospodăriile tinere au cel mai mare interes pentru segmentul de îngrijire personală, mai ales în București și în orașele mari”, spune Diana Scăunașu, Consumer Panel Manager, GfK România.
În comparație cu anul 2013, tendința generală a fost de creștere pentru produsele alimentare (exceptând alimentele proaspete) și pentru cele de îngrijire a casei. Alimentele proaspete, băuturile și produsele de îngrijire personală au avut o evoluție constantă în 2014.
Pe parcursul unui an o familie cheltuiește 6,450 RON pentru bunurile de larg consum destinate consumui casnic (aproximativ 537 RON pe lună). O vizită medie la magazin are valoare de 25 RON.
“Spre deosebire de restul țărilor unde am văzut o evoluție constantă sau cel mult o absorbție a creșterii prețului, în anul 2014 românii au avut o creștere în volum de 4.6%. Acesta este un semn pozitiv care ne arată că piața locală nu este încă saturată, iar apetitul românilor pentru noi categorii și pentru inovație este unul cu mare potențial”, completează Diana Scăunașu.
Studiul are la bază informaţii obţinute prin monitorizarea consumului casnic în 2014 a tuturor categoriilor de produse de larg consum prin intermediul cercetării de tip Panel de Consumatori a GfK România, pe un eşantion de 3.000 de gospodării, reprezentativ la nivel naţional.