Comerțul electronic s-a dezvoltat puternic în ultimii 10 ani, în special în perioada pandemiei, iar potrivit datelor analizate de Clean Recycle, în România activează aproximativ 10.000 de platforme care comercializează produse din diverse categorii, în mediul online.
Cu toate acestea, numărul celor care îndeplinesc obligația legală de a recicla și valorifica un procent de 60% din deșeurile din ambalaje puse pe piață, conform obligațiilor legale, este unul încă redus.
38% dintre români au cumpărat în ultimul an produse de pe site-uri de profil, iar cantitatea de deșeuri de ambalaje generate în urma acestor livrări se ridică anual la câteva zeci de mii de tone.
În special segmentul produselor de beauty și cosmetice, însă și electrocasnicele sau alte segmente ale comerțului electronic, inclusiv produsele importate și comercializate local în mediul online, nu se regasesc în raportările privind colectarea și valorificarea deșeurilor din ambalaje.
Toți generatorii de deșeuri din ambalaje au obligativitatea reciclării și valorificării unui procent de 60% din cantitățile puse pe piață. În caz contrar, aceștia au o obligație fiscală de 2 lei/kilogram pentru cantitățile neraportate și nevalorificate.
În România, vânzările din sectorul e-commerce au atins pragul de 6,2 miliarde euro în 2021, iar la finalul anului 2022 vor depăși 6,8 miliarde euro, în creștere cu 10% potrivit datelor GPeC.